tisdag 12 januari 2010

Tre tunga favoriter

Tunga favoriter när det gäller mig kan ju tolkas på flera vis. Men just den här gången rör det sig faktiskt inte om musik.
Vi åt pannkakor till middag idag, och medan jag stod och stekte pannkakor funderade jag lite på allt möjligt. Tankarna flög åt alla håll så där som de lätt gör medan man håller på med något som inte kräver så mycket koncentration. Nära till hands var ju köksredskap, och snabbt kom jag fram till att mina tre favoritredskap i köket nog är de tre tyngsta uppskattningsvis. Tre saker som blivit oumbärliga.


Först har vi min mortel. En rejäl sak i granit. Tung som bara den - och stor! Det finns gott om plats att stöta bland annat kardemumma och saffran utan att något skvätter ut. Själva stöten är inte direkt lätt den heller, men det gör ju å andra sidan att man inte måste ha så mycket kraft för mortlingen. Det går av sig själv när man släpper ner den.

Sen är det gjutjärnspannan. Fantastisk att steka allt i. Pannkakor, fisk, köttbullar, grönsaker... Man får inte till en sån stekyta i en teflonpanna, så enkelt är det. Och så är det bara att vispa ur pannan med lite vatten, koka ner skyn, salta och peppra, kanske reda av den - så har man färdig sås! Eftersom det inte fastnar köttsaft och annat i botten på teflonpannor blir det inte alls lika bra med en sån. Mer gjutjärnspannor åt folket!


Och sist men inte minst: Köksassistenten. Jag har visserligen bara använt den för att knåda deg än, men det räcker för att jag ska älska den. Att man sen kan mosa, mala och stoppa korv (vilket nog är en av de saker jag inte kommer att använda den till, men ändå...) gör den ju bara ännu bättre. Nästa gång jag ska göra rårörd lingonsylt ska den minsann få jobba! Än finns det ett par liter i vår frys, och många fler hos mor och far.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)