tisdag 12 januari 2010

Skön morgon


Kalla solstrålar kämpar mot vintermörkret. Inte för att det blir så väldigt mörkt när det är så mycket snö ute. Men vackert är det nu. Alla årstider har sin charm, och jag är jätteglad att det varierar så mycket. Jag kan inte påstå att jag ser fram emot när all snö ska smälta, när det blir blött, skitigt och kladdigt överallt. När det ligger en doft av nytinad hundbajs överallt... Men å andra sidan är det härligt att se hur knoppar sväller för var dag.
Jag har en riktigt härlig morgon. Porsche var jättekelig när jag gick upp (men nu ligger han och sover i favoritfåtöljen...), kaffet smakade så där extra gott som det gör en del mornar, och mitt pussel känns inte lika omöjligt som för några dagar sen. Det känns att jag fått tillräckligt med sömn, och jag drömmer inte alls lika mycket obehagliga saker som för några dagar sen. Jag känner för att baka kakor igen. Jag får ju mina ryck... Än har vi både pepparkakor och saffransskorpor kvar, men det minskar sakta med säkert i burkarna. Men vad ska jag fylla på dem med? Hm... Favoritkakorna är det ingen idé att baka, de äter jag bara upp på en gång. Samma sak med bondkakor (som jag tror är en lite bortglömd småkaka för min generation, man tittar på dem och tycker de ser rätt menlösa ut om man jämför med chocolate chip cokies och andra mer "trendiga" kakor. Men de är ju underbara! Knapriga, möra och en aning sega på samma gång. Sirap och mandel kan ju inte bli fel!)

2 kommentarer:

  1. Man bakar alldeles för lite nu för tiden. När mina flickor var små, bakade jag allt. Fanns alltid 7 sorters kakor i frysen, bullar och bröd. Det enda de inte vill äta då var väl brödet, men idag är det nästan tvärt om, hembakat bröd, mums.

    SvaraRadera
  2. Rosenvante:

    Det är vuxenpoäng det där, när man uppskattar hembakt bröd så mycket att man hellre vill äta det än kakor.
    Bullar bakar jag extremt sällan, men nån sorts kakor till kvällsteet brukar vi ha hemma, och så bröd då.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)