söndag 3 januari 2010

Sticka eller städa?

I normala fall julstädar man väl före julen. Men vem orkar vara normal? Vi var inte hemma mycket under december, och jul och nyår firade vi inte heller här. Så någon julstädning blev liksom inte av... Men på tisdag blir det en liten fest här, och på onsdag ska vi bjuda föräldrar och syskon på middag, så nu börjar det bli aktuellt att städa.
Samtidigt sitter jag och tittar längtansfullt mot garnskåpen. En ny mössa skulle inte inte vara helt fel. Jag har visserligen Stenmarksmössan nu när det är riktig vinter ute, men vem nöjer sig med en mössa? Ok, jag har fler än den. En Dödergöksbasker i (för) tunt garn, en akrylmössa som visserligen är varm, men modellen är skum, och en blå mössa som sett sina bästa dagar...
Jag tillhör den där gruppen av människor som längtar efter frost och kalla höstvindar så att jag äntligen kan dra på mig gosiga vantar och mjuka mössor.
Jag har ett ljuvligt ullgarn som jag fick från svärmor i somras som bara skriker efter att få bli en mysig mössa. Utan att ha vägt det tror jag att det är ca 200 g tvåtrådigt garn, som passar perfekt att använda istället för Drops Alpacka... Jag måste bara hitta ett mönster som jag verkligen passar. Inte det lättaste. Kanske stickar jag med dubblet garn och gör ytterligare en Dödergöksbasker? Det är ett jättemysigt mönster, och mössorna blir jättesköna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)