torsdag 14 januari 2010

Har jag blivit trendig?

Jag brukar ofta vara lite "kärringen mot strömmen", mer eller mindre självvalt. Jag har ju tidigare skrivit om mitt framtidsmål att bli eljest. Men ska man nu tro vad jag sett och läst om idag så verkar jag vara bland de trendigaste just nu. Helt ofriviligt, och långt ifrån Stureplans-trendig dock.

Eva Robild har på sin blogg Med fingrarna i (j)orden) gjort en trendspaning rörande trädgårdstrender, och på första plats hamnade köksträdgården. Att odla sin egen mat, eller en del av den, helt enkelt. Underbart! Mer odlande betyder mer växter, och det betyder mindre koldioxid och alltså bättre klimat (väldigt enkelt sammanfattat). Dessutom blir det mindre gifter, om några, i små odlingar. Bättre för alla!
Själv har jag ju ingen trädgård än, men balkongen var välutnyttjad vad gäller ätbar odling förra sommaren, och i år har jag inte tänkt odla mindre. Än så länge är det bara groddar på köksbänken, men sallatsodlingen ska komma igång snart hoppas jag.

Dessutom har vi ju det här med stickning och virkning. Det har väl inte undgått någon att intresset för handarbete har ökat lavinartat de senaste åren. Inte minst tacka vare internet. Alla bloggar, alla mönster, online-tidningar, online-butiker...
I morse var det två coola killar i 15-16-års-åldern som satt och virkade mössor i TV4's Nyhetsmorgon. Det är ju helt fantastiskt! Det var perfekt avkoppling tyckte de, och det har de ju helt rätt i. Även om jag är mycket bättre vän med mina stickor än med virknålarna...
Allt som oftast när man åker buss eller tåg ser man någon som stickar. För några år sen var det bara "tanter" från 50 år och uppåt, men nu är det många som är yngre än mig som tar fram sin stickning under resan. Jag fick många förvånade blickar när jag stickade på en halsduk under rasterna när jag pluggade trädgård i Umeå för 5-6 år sen. Mina klasskamrater (som nästan alla var minst 10 år äldre än mig) var helt hänförda att jag kunde sånt. Men det var ju bara räta och aviga maskor. Hur enkelt som helst!

På tv sa någon att de trodde att unga idag fick en tillfredställelse av att veta att de tillverkat något själva. Och kanske är det så? Vi är så vana att allt vi vill ha finns i affärerna, så ingenting sånt är speciellt imponerande. För inte så längesen var det självklart att raggsockor stickade man själv. Men i det stressade samhälle vi lever i idag anser man sig inte ha tid alla gånger, och det går ju så lätt att köpa färdiga. Finns det efterfrågan på något finns en marknad - och plötsligt var det inte alls många som kunde/ville sticka sockor längre.
Jag tror att treden vänder nu. Det finns så många läckra sockgarner och mönster som bevis på det.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Rätt fantastiskt att alla trender vänder och kommer tillbaka. jag var också en stick- och virknörd när jag var i övre tonåren, vilket är några år sedan som du vet. sen blev det töntigt, precis som du säger. Härligt att ha egna hemgjorda alster att både ge bort och ha på sig.
    Tack även för de båda omnämnandena (heter det så?) när du skrev om köksbord och brödrost. Lever den fortfarande?? Inte illa.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Lisa:

    Jadu, vad "omnämnade" heter som bestämd form, pluralis borde du veta bättre än jag. Det är ju du som är lärare. Själv är jag bara en glad amatörbloggare. ;)
    Brödrosten lever i allra högsta grad och fungerar mycket bättre än många av de nyare modeller som inköpts och dött hos mor och far sen mammas bruna brödrost dog. Inte så flitigt använd, men när vi väl rostar bröd så funkar den precis som den borde.
    kram

    SvaraRadera
  3. Med ökande arbetslöshet, snålare ekonomi och miljömedvetenhet så tror jag att egengjorda presenter kommer att både bli vanligare och mer uppskattade. Tänk att man håller på att bli trendig, för jag antar att man inte riktigt är det ännu för jag känner mig inte trendig i vart fall.

    SvaraRadera
  4. The Willow Fairy:

    Jo, det är mycket möjligt att det är så. men det är väl bara trevligt om det blir mer "ok" att ge bort saker man gjort själv? I vissa kretsar är det ju inte lika acceptabelt, kanske till och med snålt att ge bort något man gjort själv. Men med tanke på tiden det tar, den tanke man lagt bakom och förhoppningsvis den kärlek man lagt ner i arbetet är ju så mycket mer värt.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)