tisdag 26 januari 2010

Drömmar...

När jag sitter med morgonkaffet och stickar mina första varv för dagen brukar tankarna lätt vandra iväg och förvandlas till dagdrömmar. Är det något jag är bra på så är det att bygga luftslott och framtidsdrömmar.
Får jag bara tag på ett jobb som ger en skaplig inkomst (eller i alla fall en fast inkomst) så att i äntligen kan leta vårt efterlängtade hus på allvar så kanske några av mina drömmar slår in.

Huset ska ligga på landet. Inte helt för sig själv, men helst inte för tätt inpå så många andra hus. I min fantasi är det rött med vita knutar, det har massor av vinklar och vrår, glasveranda, minst en, gärna flera, balkonger. Tomten är stor, och gränsar till ett skogsområde. Det behöver inte vara storskog, men några större träd och stenar, lite vildvuxet och spännade. Ett ställe där man kan leka, bygga kojor eller hämta in pinnar och kottar för pyssel och pynt. Skulle det växa lite smultron och blåbär där är det ju ingen nackdel.


På tomten står flera uthus som används som förråd, vedbod och garage. Det ska också finnas ett gästhus som jag använder som atelje/kontor till mitt trädgårdsföretag. Inget stort hus, men gärna med toalett och pentry.

En jordkällare drömmer jag också om. Jag är jätterädd för de där svarta spindlarna som brukar sätta sig i taket i såna, men när det gäller vinterförvaring av rotfrukter och alla syltburkar och saftflaskor är det det ultimata! Jag har hört att de där spindlarna trivs i gamla tvättmaskinstrummor, så det kanske kan vara en idé att testa att ställa en sån där så kanske man slipper ha spindlarna i taket.
Spindlar ska man vara rädd om (även om jag tycker att de allra flesta är läskiga), de är rovdjur som äter upp skadeinsekter, och jag har hellre snälla spindlar än elaka busar som förstör mina grönsaker.
Ett, gärna två, växthus vill jag gärna ha. Ett lite större, runt 30 kvadrat, för att kunna driva upp sommarblommor och andra plantor till försäljning, och ett lite mindre för tomatodling. Och självklart ett rejält grönsaksland.

Vi gjorde ett studiebesök på Växhuset när jag läste i Ockelbo, och stället kanske var lite väl hardcore för mig som gillar tanken "ingen kan göra allt, alla kan göra något", men en del av deras idéer tog jag till mig. Bland annat deras hönstraktor föll mig smaken. Jag kan inte komma på en enda anledning att inte ha grönsaksland och höns kombinerade på det viset om man vill ha båda. Man spar jobb med luckring, jorden blir automatiskt gödslad inför nästa säsong och hönsen tar hand om rotogräs. Jag kan tänka mig ett mindre grönsaksland för primörer och kortkulturer i en hönstraktor, och ett större grönsaksland med växelbruk för rotfrukter, potatis och andra kulturer som tar längre tid eller som jag vill ha större mängder av inför vintern.


Det där med höns är vi väl inte helt överens om, jag och David. Jag vill gärna ha något dussin höns (eller ett dussindels gross, som David uttryckte sig så fyndigt när vi köpte potatis senast) och ett par tuppar, både för att få egna ägg, för att jag gärna har djur (Det kan ha att göra med min uppväxt på en bondgård på landet) och för att jag tycker höns låter så hemtrevligt när de går runt och kluckar. Hedemorahöns är jag jättesugen på. De ska vara trevliga, bra på att värpa och ruva, och så är de himla fina! De finns i massor med färger, och det är ju bara positivt. En svensk lantras som nästan var utrotad för 30 år sen. De är anpassade för vårt kalla klimat med sin tjocka fjäderdräkt och korta ben.

Bärbuskar och fruktträd ska vi ha i vår trädgård. Dessertäppen och matäpplen (såna man äter råa och såna som passar i mos alltså), sommarfrukt och höstfrukt. Kanske vinterfrukt också. Det vore skönt att få rutin på det här med vinterförvaring av äpplen. Ett bigarrå-träd vill jag ha. Och vinbärsbuskar.
David vill gärna ha buskar och träd som drar till sig fåglar, och det vill jag med. En pärlrönn- och aroniaa-berså är en idé jag funderat på ett tag. Mysigt för oss på sommaren, vackra höstfärger och ett perfekt fågelmatarställe på vintern. Bra grenverk att sitta i och bär till fåglarna.

Vi kommer att har rätt många fågelhus på olika ställen, de flesta synliga från olika ställen i huset. Wildlifegarden har snygga fågelmatare och fågelholkar.


Bilderna har jag lånat från internet när jag surfat runt förr, minns inte varifrån de kommer.

4 kommentarer:

  1. Tycker du ska hålla fast vid din dröm. Jag hade också drömmar vad det gällde hus. Fick nästan allt som jag önskade, saknar dock en ladugård där jag skulle ha en del djur. Men får man med det mesta av sin drömm kan man ju inte klaga.
    Håller tummarna för dig

    SvaraRadera
  2. Tack tack. :) Som tur är har David och jag ungefär samma önskemål, bortsett från hönsen, så bara vi hittar huset till rätt pris och i rätt del av Sverige så ska det nog gå vägen. :) Det är ju mycket av min dröm som går att bygga på efter hand bara man hittar huset med tillräckligt stor trädgård. Mindre än 2000 kvadrat tittar jag inte åt, och det får gärna vara minst 5000... Eller en trädgård + hästhage som man kan arrendera ut ett par år innan det är dags för stora grösaksland och växthus.

    SvaraRadera
  3. Det var en rejäl dröm, men absolut inte ouppnåelig, hoppas du når dit. Passa bara så inte hönsen kommer in i trädgården/grönsakslanden när du har något där som du vill ska vara kvar...

    Jag har lite av samma dröm, men jag vill inte sälja sommarblommor, men kanske överskott av ägg om sommaren och hantverk på vintern.

    SvaraRadera
  4. Det är liksom huset det hänger på. Hittar vi bara rätt hus så går ju resten att fixa efter hand. Mitt arbetshus kan mycket väl vara en isolerad friggebod, men jag har helst arbetsutrymmet i en annan byggnad än bostaden. Jag inbillar mig att det är lättare att hålla isär jobb och fritid då.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)