onsdag 9 februari 2011

Duffelkoftan klar

Igår stickade jag klart andra ärmen, fäste trådar och sydde några små korta sömmar. Har letat igenom knappsamlingen och hittade till slut fyra likadana knappar i en gråblå nyans som passar rätt bra. Jag har rätt mycket knappar, men av nån underlig anledning så är det sällan jag hittar precis rätt ändå. Många är för små, det är väldigt många udda knappar och så ska man sitta och leta igenom alla varenda gång. För att sortera dem efter färg eller nåt sånt är otänkbart.

Mönstret är taget ut boken Essential Baby av Debbie Bliss. Väldigt lättstickat! Jag gjorde inga fickor på koftan, tyckte det kändes lite onödigt.

8 kommentarer:

  1. Jättefin.
    Fickor behöver de nog inte i den åldern. :) Så sådana detaljer kan man ju hoppa över.
    Knappar är ett elände jag håller med dig. Men på nått konstigt sätt ordnar det sig alltid.

    SvaraRadera
  2. Jättesöt kofta! Det är nästan så man blir sugen på en bebis till, bara för att det finns så mycket fint att sticka ;-)

    SvaraRadera
  3. Rosenvante: Tack. :) Märkligt att knappar kan vara så roligt och så svårt att hitta rätt samtidigt...

    Monica: Tack! :) Det är svårare att välja bort stickningar än att hitta något jag vill göra faktiskt... Lyxproblem!

    Mia stickar: Tack! Jag gillar Debbie Bliss-mönster till små barn. Rena linjer och inget tillkrånglat.

    SvaraRadera
  4. Så fin den blev, och fort gick det!! Garnet som jag köpt och som ska bli en liten liten flätstickad kofta, det är fortfarande bara....garn. Kramar mor

    SvaraRadera
  5. Mamma: *s* Jag som tyckte jag tog gott om tid på mig. Det tog nästan en vecka, och var bara rätstickning ju. Inga färgbyten eller flätor att hålla reda på. Och du behöver inte känna dig stressad av att du inte kommit längre med koftan, det ska ju bli en höstkofta! :)

    SvaraRadera
  6. Puttenuttanemej så söt den var! Jag kan riktigt se ett näpet litet barnbarn i den - helt perfekt!
    Vill bara påminna om erbjudandet att botanisera bland mina färgsorterade!!! knappar återstår. Det är väl typiskt att jag har sorterat dem, fast nästan inget annat i mitt liv är sorterat. Då gäller det att lägga energin på nån liten onödigt detalj.
    Kram!

    svärmorshemueln

    SvaraRadera
  7. Svärmor: Tack! :) Den är jättemysig, jag vill nästan ha en själv... Jag kommer nog att angripa knappsamlingen i framtiden, var så säker! Det är ju knappast sista gången jag stickar nåt som behöver knappar.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)