fredag 14 januari 2011

Vantar

Stickningar lovade jag att visa bilder på.

Först ut är mina Uppsalavantar. Stickade i rött och svart Visjögarn från Östergötlands ullspinneri på stickor 2,5. Både mönster och garn är en julklapp från kära svärmor, köpt på Yll O Tyll (länken ovan leder dit).

Jätterolig stickning, lite lagom utmanande och lättstickat mönster, härligt garn och betydligt snabbare stickning än jag väntat mig. Nackdelen är väl att det är välidigt svårt att lägga ifrån sig stickningen... Varma och goa vantar blev resultatet.

Svågern Tomas sa nåt om att såna skulle vara lite kul att ha, så jag lovade sticka ett par till honom om han köpte garn. Också de här är stickade i Visjögarn, men i vitgrå och svart. Vante nr 2 är påbörjad, och än har vante nr 1 ingen tumme eller fästa trådar...

Lite kul med lokalpatriotiska vantar tycker jag, även om jag varken bor i eller kommer ifrån Uppsala. Men det är ju inte så himla långt dit härifrån. Lite extra patriotiska blir de ju för Tomas som är uppvuxen i Uppsala, men numera pluggar i Linköping. Både Uppsala och Östergötland för både honom och vantarna

7 kommentarer:

  1. wow vilka underbara vantar, såg dem på symässan i Älvsjö

    SvaraRadera
  2. Sunna: Tack! Det är en ren njutning att sticka dem. Det kommer absolut att bli fler par i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett dem vid nån annan, undrar om det var på Yll & Tylls blogg kanske. Men redan då blev jag så förtjust i dem, för de speglar verkligen Uppsala. Jättefina är dem och Tomas blir säkert nöjd.

    SvaraRadera
  4. De är verkligen jättefina! Och tänk att du redan har Tomas ena vante nästan klar! Sen får man nog sätta ett band i dem och trä genom ärmarna på hans duffel, så att de inte hamnar på avvägar ...
    Kram igen från Uppsalahemulen

    SvaraRadera
  5. Rosenvante: Det var på den bloggen jag såg och förälskade mig i dem i alla fall. Undrar om man ska fråga i LYS här i Sala om de inte kan ta fram ett Sala-mönster också. Inget jag vågar mig på själv.

    Uppsalahemulen: Hm, det kanske är nåt att tänka på. Vore ju trist om de försvann på en gång.

    SvaraRadera
  6. Vilka jättefian vantar!
    Mönstret är enkelt och det är i big verona. Lägg upp hundra maskor. Sticka rätstickning i 6-7 varv. Sedan är de fem yttersta i var sida "ramen" som stickas rätt alla varv. Sedan innan för dem stickas 5 räta 5 aviga i 6 varv sedan blir det 5 aviga 5 räta. Sedan stickar jag så långt garnet räcker och avslutar med 6-7 rätstickade varv. Vill du jag ska lägga ut en bild igen på bloggen så det syns? Lycka till iallafall!

    SvaraRadera
  7. Mia stickar: Tack för beskrivningen! Jag har stickat liknande rutmönster tidigare, det var mest hur många maskor totalt och hur många av varje sort så att det blir en lagom stor filt jag funderade på. Behöver nåt som inte kräver lika mycket uppmärksamhet som vantarna ibland.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)