fredag 14 januari 2011

Uppdatering

En liten uppdatering sen senast. Nu jag har installerat programmet till nya kameran, så lite biler blir det den här gången. Bilderna på mina sticknigar kommer i nästa inlägg. 1½ par vantar och en babykofta (som jag inte sytt ihop än) ligger och väntar på att bli fotade.

Vad har vi gjort sen jul, mer än ätit massor av godis och apelsiner (apelsiner är väl bland det godaste som finns så här års?)?

Vi har matat väldigt hungriga gräsänder med torra brödkanter. Några brödkanter räcker inte längt bland flera hundra änder, men det är ganska kul att se hur modiga de blir bara man har något ätbart i händerna.

Vi firade nyår hos mina föräldrar, och när gråspetten plötsligt satt på högra sidan av fågelhuset blev David lycklig. Det är en återkommande gäst, och tyvärr hade jag inte kameran redo när det satt en gråspett på ena sidan om huset och en större hackspett på den andra. Bilden är tagen genom köksfönstret med full zoom, så lite suddig blev den visst.

Det var inte bara hackspettar där den dagen. En ostkant kade ramlat ner från sin spik och den vaktades intensivt av den här talgoxen. Efter ett tag blev han dock nersparkad (jodå, jag menar verkligen nersparkad) av en blåmes. Kaxiga små fåglar det där...

Hos mamma och pappa bor även Morgan som jag skrivit om tidigare. Hon är mycket blygare än Anders, men hon blir allt modigare hela tiden. Vacker är hon i alla fall! Och mjuk. Men man ska inte låta sig luras av hennes sammetstassar. Klorna är bland de vassaste jag träffat på, och hon har en speciell snärt med tassen som gör att hon rivs ordentligt när hon busar. Testade att klippa klorna på framtassarna när hon låg och myste i mitt knä, och det var inte några problem alls. Hon försökte dra undan tassen ett par gånger, men annars var det inga protester alls. Eftersom alla katterna (Porsche, Anders och Morgan) än så länge bara vistas inomhus så har jag inte något dåligt samvete för att jag klipper deras klor när de blir för långa. Det är annat med katter som är utomhus, de behöver klorna på ett annat vis.

Firar man nyår hos mina föräldrar så ska man spela spel, så är det bara. TP är nästan ett måste. Och så glögg till det.

Hemma i Sala igen var Porsche trött och ville ligga i knät och gosa. Har man en filt över benen så har man väldigt ofta en katt på filten också.



Och så var vi på dop. Det var vännerna Heidi och Oscars dotter Amelie som skulle döpas. En jättesöt liten tjej som inte sa ett pip under dopet eller mottagningen efteråt. Däremot såg dopklännigen ut att smaka riktigt gott...

4 kommentarer:

  1. Kul att ni kunde komma. Alltid roligt att ses! Jag håller på att samla ihop lite kläder här, så det blir nog en liten kasse lagom till våren. ;)

    SvaraRadera
  2. Heidi: Klart man inte missar en sån sak! Om nåt halvår blir det väl en liknande tillställning här. Måste ta reda på var släktens dopklänning är och hur stor den är...
    Men jag både tror och hoppas vi ses innan dess!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! Naturligtvis föll jag pladask för Morgan, men också talljoxen knep mitt hjärta.
    Dopklänning, ja - det finns ju ytterligare en släkt med en dopklänning. Ni får väl jämföra och välja.
    Kram från Uppsalahemul som blir så glad när det finns något nytt på bloggen

    SvaraRadera
  4. Uppsalahemulen: Där ser man. David hade ingen koll på att det fanns en klänning från er sida av familjen, men det är klart att vi får titta på båda innan vi bestämmer nåt. Men vi har ju lite tid på oss än.
    Förstod väl att du skulle falla för Morgans charm. ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)