fredag 22 januari 2010

Lady Marmalade?

För att slippa ännu ett UFO tog jag en promenad ner på stan för att fylla på garnförådet här hemma. Planen var att även köpa garn till min OS-stickning (Fick bidrag av mamma i julklapp till den), men så blev det inte av flera anledningar. Än har jag inte bestämt mig för om jag gå ner på stan nästa vecka och köper garn, eller om jag spar det till nästa helg och tar en promenad in på Yll&Tyll...
Men jag hittade i alla fall garn som gjorde att jag kunde avsluta mitt projekt, som jag kommer att visa bilder på senare. Jag håller på dem nån vecka till. Men nu är det avmaskat och klart, och jag är nöjd! Det blev som jag tänkt mig, och är precis "lagom". Tillräckligt för att bli lite personligt, men ändå diskret och stilrent.

När jag avmaskat stickningen flyttade jag mig till köket. Bröd skulle bakas, och vi köpte hem en massa citrus som skulle bli marmelad för ett tag sen. Det är väl lika bra att passa på nu när det är citrussäsong? Så jag satte igång assistenten som snabbt knådade ihop en baguette-deg. Jag fortsätter att hylla vår köksassistent. Ett fel man ofta gör när man bakar bröd är ju att knåda degen för lite, men det är ingen risk när någon/något annan gör jobbet åt en. Degen får en helt annan konsistens än när jag knådade ihop den för hand. Fantastiskt!
Medan degen jäste stod jag och skar apelsiner och citroner i småbitar. Tanken var att jag skulle göra en apelsinmarmelad och en citronmarmelad. Men sockret räckte bara till apelsinmarmeladen (som det skulle vara lite citron i), så citronerna får vänta nån dag till. Den marmeladen tänkte jag smaksätta med en gnutta ingefära, för att få det där lilla extra. Sist jag kokade citronmarmelad blanddade jag i fläderblomssaft, och det blev ju jättegott!

2 kommentarer:

  1. Vad sugen jag blir - det vattnas i munnen på mig...

    SvaraRadera
  2. Apelsinmarmeladen blev riktigt bra. En aning lös, men den funkar ändå. Citron/ingefära marmeladen har jag inte provat än, men den ser väldigt trevlig ut! Jag gillar friska lite syrliga marmelader, så jag har höga förväntningar på den.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)