söndag 10 januari 2010

Söndagsmiddag

Traditionellt brukar väl en söndagsmiddag bestå av stek och potatis? I alla fall i mina konservativa fördomar. Men med tanke på en vegetarian och en flexitarian i hemmet är det ju inte att tänka på. Och så väldigt ofta brukar vi inte ha någon speciell mat på söndagarna.
Men jag gillar traditionen med söndagsmiddag. Något som fått ta tid att laga, något som man kanske inte äter en helt vanlig vardag. Ibland blir det potatisgratäng, ibland lax. Just idag blir det lasagne. Ett recept jag inte testat förr. Jag fick Anna Bergenströms bok Kärlek, Oliver och Timjan i julklapp, och bland de första recepten jag så var den här lasagnen. Man ugnssteker skivad aubergine som sen varvas med tomatsås, lasagneplattor, mozzarella och basilika. Nu bytte jag ut basilikan mot spenat (en av favoritgrönsakerna, finns alltid i frysen.) visserligen, men jag tror att det blir riktigt gott ändå.
Tomatsåsen står och puttrar på spisen (jag gör alltid den först, den blir bara godare om den får stå och puttra länge på svag värme), auberginen står i ugnen och det doftar härligt!

Något stickande har det inte blivit än idag, men jag längtar efter att få sätta mina 2,5 mm strumpstickor i tunna ullgarnsrester och göra ett par randiga sockor. Tunna ullsockor är precis lagom tjocka för att passa i mina vinterkängor. Tjocka raggisar må vara härliga på vår kalla golv, men i kängorna passar tunnare sockor bättre. Annars får det inte plats med något isolerande luftlager, och då kan jag ju lika gärna skippa sockorna helt.
Det vore ljuvligt med ett riktigt sockgarn, men både mitt restgarnslager och min ekonomi säger åt mig att jag minsan får nöja mig med det som finns i hemmet tills vidare. Och det är inte så illa, jag har en del att ta av om man säger så. Några UFOn som pockar på uppmärksamhet också för den delen...

3 kommentarer:

  1. Tack för alla bra tips. Vi var i Rom 2003 så pizza har jag ätit där, men det gör jag gärna igen.

    SvaraRadera
  2. Ok - mkt nyfiken - Vad är en flexitarian? Låter flexibelt och allätaraktigt så det borde väl inte sätta så många käppar i hjulet.

    SvaraRadera
  3. The Willow Fairy:

    Jag lärde mig ordet för inte alls så längesen, har kallat mig deltidsvegetarian innan, och det är väl det som det betyder. Jag äter främst vegetarisk mat (och fisk), men äter även kött nån gång då och då (sällan här hemma dock). Främst kött jag vet var det kommer ifrån (mina föräldrar hade egna nötdjur till i våras, numera köper de kött från min morbror, och jag får mitt nötkött från mina föräldrar.), men utan bacon skulle jag bli knäpp. ;) Finns det veggo-alternativ om man ska äta nånstans så gör jag helst det, men om det inte finns så är det ju ingen katastrof heller. Jag slipper pinsamma situationer när man är bortbjuden på middag och värden glömt/inte vet att man bara äter vegetariskt... Kött är gott, jag anser att djuruppfödning i lagom skala är bra för att hålla landskapet öppet, men jag är fullständigt emot de köttfabriker som finns lite här och där. Därmed inte sagt att alla KRAV-regler är bra. Att man inte får avmaska grisar alls är djurplågeri om något! Lika fel som att avmaska alldeles för ofta. Att ha olika betesdjur från år till år i en hage är lika viktigt för att motverka mask som att växelbruk är viktigt för att motverka jordtrötthet om man odar samma gröda år efter år. (en hel liten uppsats om min filosofi kring djuruppfödning, men det är väl delvis däri mitt beslut om att vara flexitarian ligger. Gynna djuruppfödare som gör det på rätt sätt, men kött är inte min huvudproteinkälla.)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)