onsdag 27 januari 2010

Snö och stickning

Det skulle ju snöa ordentligt idag, men på vädret såg det ut som om det skulle vara lugnt fram till eftermiddagen. Om jag lyfter blicken och ser ut genom fönstret så kan jag snabbt konstatera att antingen har det börjat snöa tidigare, eller så sov jag mycket längre än jag trodde. Och jag tror mest på det första, för det är morgonprogram på TV.

Eftersom jag slipper jobba ute i snön eller ens sätta mig i en bil i ovädret så tycker jag att det är ganska mysigt med mer snö. Än har jag inte desperat börjat längta efter våren, och det är bara mysigt med mer vit snö, eftersom den börjat bli så väldigt nersmutsad av avgaser längs med vägarna nu. Är det vinter så ska det vara snö. Det är en åsikt jag står fast vid. Det blir så himla mycket skönare när våren väl kommer om det varit en vit vinter innan.
Men visst ska det bli skönt när våren väl kommer. Det är bara det att det är januari än. Det är för tidigt för vår än.
Det är skönt att kunna sitta inne i värmen, tända några ljus, dricka te och sticka sockor. Jag håller på med hälen på den andra sockan just nu. Falska flätor på skaften blir det. Och själva foten är randad med det blå Fame Trend-garnet. Jag stickar mycket efter eget huvud den här gången, med ett par olika beskrivningar som utångspunkt. Det är rätt skönt när man stickat ett antal sockor och man liksom har standardmönstret i fingrarna utan att man tänker på det.
Jag hade tänkt ta kort på sockorna idag, men ljuset är inte så roligt... Det hjälper inte att man tänder en massa lampor och har sig, det blir ändå skumma färger. Det får bli en senare fråga.
Jag har suttit i sockträsket rätt länge nu. Visst har det blivit några mössor, vantar och torgvantar det senaste halvåret också, men det är ändå inget jämfört med sockorna... Men å andra sidan går de ju åt! Jag har kalla fötter och ullsockor är det gosigaste som finns då.

2 kommentarer:

  1. Håller precis med dig - det är på tok för tidigt med vår än och då kan det lika gärna vara vinter och snö för det finns väl inget tråkigare än regngråa veckor utan ljus så här års. Våren är underbar, men den får gärna komma som den ska frammåt mars/april så den inte fryser bort när den väl kommer.

    SvaraRadera
  2. Nä usch, grått slask är det värsta väder som finns! Dessutom luktar det hundbajs överallt i stan då... Och våra promenadvägar brukar vara för slaskiga för att gå på.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)