måndag 18 januari 2010

Narnia?



Ni som trodde att man bara kan komma till Narnia genom magi borde bege er ut på småvägarna i Västmanland. Vita Häxan verkar förlora sin makt, med tanke på att det inte alls är lika kallt som för två veckor sen, men snön ligger kvar alltjämt. Underbart vinterväder! Lite sol också så vore det perfekt.


Hysteriska sockor blev under söndagkvällen färdgstickade och supersköna! Jag är jättenöjd! Det är svårt att fota sina egna fötter, så bild på dem kommer senare. Just nu sparar jag Fabel-rester för att kunna göra ett par tok-randiga sockor när jag har tillräckligt mycket. Helsvart sockgarn och självmönstrande Fabel... Det kommer att bli snyggt och lite lagom galet!
Appropå sockor så fick jag en ny beställning på ett par raggisar av min morbror. Han ville ju ha ett par ullsockor med långa skaft i höstas till jakten, och nu var han så otroligt nöjd och hade inte frysit nånting när han varit ute i snön och jagat vad man nu jagar på vintern, så han ville ha ett par till. Eftersom min LYS inte har något utbud alls när det gäller helt vanliga 100-grams-härvor med ullgarn (vilket faktiskt nästan borde vara straffbart. Jag kanske ska fråga efter det nästa gång jag är där. Men jag antar att det har att göra med utbud och efterfrågan. Färgglada superwash-garner är väl mer populära. Men de som finns där är så tunna jämfört med ett 4-trådigt svenskullgarn.) så blir det nog ett par i Järbo Raggi den här gången. Såna sockor blir ju så slitstarka och funkar bättre att maskintvätta än rena ullsockor, så jag hoppas det duger. De blir ju riktigt varma de också.
Det är lite härligt att då den typen av bekräftelse. Det är inte bara jag som stickare som anser att ull är bättre än syntet när det gäller att hålla sig varm. Det är ju uppenbarligen fakta när en karl som inte alls förstår själva hantverket vill ha hemstickade ullsockor som kostar dubbelt så mycket som syntetsockorna på Granngården, då är de varmare och bättre!

2 kommentarer:

  1. Men han förstår sig på att hålla sig varm.

    SvaraRadera
  2. Rosenvante:

    Han gör ju uppenbarligen det. Och jag stickar så gärna, det är ju bara kul om det man gör används. :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)