lördag 9 januari 2010

Pusselbitar, garnstumpar och frön

Innan jag börjar skriva om det jag tänkte skriva vill jag bara tacka för kommentarerna (och det helt underbara mailet) till mitt förra inlägg. Ibland har man såna där dagar när små saker sätter igång stora tankar, och om jag skriver av mig brukar jag kunna reda ut alla tankar som trasslat ihop sig som alla garnstumpar i restgarnslådan.
I mailet jag fick stod det (ungefär, jag skriver ur minnet och med mina ord och tolkningar av det som skrevs) att man samlar på sig ärr genom livet, vare sig man vill eller inte, men det är ju de som visar att man levt också. För om man sitter stilla, insvept i bomull och är rädd för att man kanske får ett blåmärke eller skrubbsår - hur kan man då få uppleva saker?
Jag skulle vilja säga "Hurra för skrubbsår - blä för infektioner!" som sammanfattning.
Nu till dagens begivenheter. Mellan mitt jobbansökanskskrivande har det blivit lite stickat idag. Jag håller (bland annat) på med en mössa till mig själv i Fantasi Krabat från Falkgarn. Ett supermjukt akrylgarn som funkar jättebra till Drops Fabel-mönster. Det blir väl snarare än vårmössa än en tjock, gosig vintermössa, som jag egentligen behöver nu, men om några månader behöver jag nog en sån också. Bara jag hittar det perfekta mönstret så ska jag sticka en mjuk ullmössa till mig. Lite lagom pösig måste den vara, gärna med lite flätor eller något annat mönster som gör den kul att sticka.

Mamma ringde mitt på dagen, och efter ett tag kom vi in på det här med blommor, rabarber och gröngödsling. Hon och pappa har pratat löst om att odla rabarber för försäljning på en av åkrarna hemma nästan så länge jag kan minnas, så vi pratade lite om marktäckande gröngödsling man skulle kunna så för att förbereda jorden för odlingen. (genom gröngödslingsväxter kan man öka mullhalt, luckra, kväva många ogräs och öka näringsämnena i jorden alltså. Genom att så frön och sen mylla ner grönmassan i slutet av odlingssäsongen kan man alltså gödsla, luckra och mylla ner jordförbättring. Arbetsbesparande och därför bra för miljön både lokalt och globalt. Vackert är det också! Hur kan man inte bli lyckling av blodklöver och honungsfacelia? Tänk om fler kunde gröngödsla åkrar som ska ligga i träda en odlingssäsong, så otroligt vackert det skulle bli! Tråkiga gröna åkrar skulle bli blomsterängar fyllda av fjärilar.)


bilder från
fröer.nu

Till följd av vårt odlingsprat kunde jag inte låta bli att plocka fram ett par av mina favoriter så här års, när det är mörkt och kallt (och fastän jag är överlycklig för att det faktiskt är vinter) och man längtar efter jordiga händer och nyskördade grönsaker. Köksträdgården fick jag indirekt i födelsedagspresent (köptes för ett presentkort), ett efterlängtat tillskott i min trädgårdsbok-bokhylla. Och vilken odlingsintresserad blir inte lycklig när årets Impecta-katalog ligger i brevlådan? Jag drömmer om sockerärt, paprika och sallat i balkonglådorna. Och kanske någon snygg luktärt. Och tomater så klart! (redan nu kan jag upplysa nära och kära om att krukor som går att hänga på balkongräcket, som balkonglådor, fast bara en kruka alltså, vore en jättebra fördelsedagspresent till mig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)