måndag 5 oktober 2009

Vilket jobb!

Nu sitter vi här i soffan igen, jag och Porsche. Porsche har somnat på en filt, och jag kan inte påstå att jag är jättepigg jag heller. Det skulle vara rätt skönt om jag kunde lägga mig ner och bara sova så där som Porsche kan… Men om jag sover en liten stund så där så brukar jag bli seg och hängig istället för pigg och utvilad.
Vi stannade en natt till hos mina föräldrar. David åkte hem i går eftermiddag eftersom han skulle jobba, men jag tänkte att det kunde vara kul att träffa familjen lite mer.
Under söndagen var jag ju och träffade potentiella uppdragsgivare. Det gick jättebra! Huset är helt nybyggt, omgivet av öppen jord som det just såtts gräsmatta på. Designen på huset passar jättebra in i omgivningen, och det här projektet är hur spännande som helst! Jag har fått rätt bra inblick i vad husägarna vill ha, men samtidigt har jag fått väldigt fria händer till ritningar och sånt. I april ska det anläggas, så fram till dess kan jag rita och fundera.
Jag ska åka dit senare och göra lite mätningar och sånt, men grunden för hur planteringarna ska ligga har jag redan klart för mig. Det är växtval och lite mer exakta ritningar än den väldigt grova skiss jag börjat på som blir nästa stora steg.
Det här är ett riktigt drömuppdrag! Jag har inte ens vågat drömma om att få göra något så här storskaligt som mitt första riktiga jobb inom trädgård. Jag har knappt vågat drömma om att få göra något sånt här över huvud taget!
Det finns så många funktioner och element man gärna vill plocka in när man ritar en trädgård, men det gäller att veta när man ska sätta stopp. Det får inte se överarbetat ut, det är en hemträdgård jag ska rita, inte designa en tjusig park som kanske är snygg, men som inte alls är funktionell.

Det verkar ha varit rejält med frost i helgen om man tittar ut på balkongen. Tomatplantorna ser inte alls pigga ut, så jag är jätteglad att jag plockade in alla de små gröna tomaterna innan jag åkte till mamma och pappa. Kanske blir det chutney av dem… Så väldigt många är det inte, men någon burk kan det nog bli.
Redan nu funderar jag på vad jag vill odla där nästa år. Tomater är ju trevligt, men chili är jag också sugen på. Och sockerärtor! Jag tänkte så såna redan i våras, men det var slut på frön när jag väl hade bestämt mig, så det fick bli vackra luktärter istället. Inte så bra att äta, men de luktade väldigt gott när de väl började blomma.

Jag har inte bara tittat på en tom trädgård, jag har stickat lite också. Det är fortfarande falska flätor som gäller. Jag började på hälen på bussen, så jag hoppas att sockan blir klar under morgondagen.
Sen väntar nästa projekt. Mössa till Heidi och mössa till Zacharias. De fick egentligen mössor i julklapp, men av olika anledningar blev de försenade, och nu måste jag verkligen få dem klara. Det börjar ju bli kallt ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)