torsdag 15 oktober 2009

Fästa trådar

Första julklappsstickningen klar. Återupptäckte Drops Fabel. Jag har stickat ett ok på en kofta, en babymössa (som systerdottern Mailda har fått), och flera babysockor, men det var länge sen sist. Ett jättebra nybörjargarn är det också, det blir liksom automatiskt jämna fina maskor. Garnet är mjukt, men inte lika halkigt att sticka med som alpacka till exempel. Det kommer garanterat att bli fler strumpor i det garnet! Det är inte alls dyrt heller, 33 kr för ett nystan. 66 kr för ett par sockor, med andra ord. Jag fick dessutom så mycket garn kvar att det räcker till babysockor också.
Jag brukar ha en hög med färdiga stickningar med trådar kvar att fästa. Då och då går jag igenom högen och fäster alla trådar, och blir lika förvånad varför jag inte tagit itu med trådarna på en gång varje gång. Det är ju inte så jobbigt, och det tar inte så lång tid.
Men rätt var det är så har jag massor med färdiga grejer. Just nu har jag bland annat Zacharias mössa och en liten restgarnsbonus till honom, julklappsstickningen och ett par raggsockor jag haft liggande länge klara.

Jag har tittat ut en mössa till Heidi som ska bli mitt nästa ohemliga projekt. Imorgon går jag nog ner till Garner å sånt och köper garn till den. Det är flera mönster jag suttit och tittat på, men nu äntligen har jag bestämt mig. Nu måste jag bara bestämma vilken färg... Lyxproblem!

När jag tänker på saken är det nog inte bara garntåtar jag samlar på hög innan jag fäster. Det är många projekt jag nästan avslutar, men spar någon liten ynklig detalj. En mycket dålig ovana. Ibland avslutar jag detaljen i sista minuten, ibland låter jag det vara. Det är mejl som påbörjas och sparas som utkast, men sen inte skickas, disk som blir klar så när som på ett par plastbrukar som blir stående på bänken, eller ett hörn av rummet som förblir osopat när jag städar (vi har ingen fungerande dammsugare, men en mopp som fungerar superbra både torr och blöt. Dammsugaren brummar och luktar mycket, men suger dåligt.).



Ikväll är det United states of Tara på kanal 9 igen. En av då få serier jag följer. Dags att fixa en bra TV-stickning tills dess! Min hemliga stickning kräver lite mer koncentration.

3 kommentarer:

  1. Förlåt att jag inte har svarat på ditt mejl än!! Mössan blir nog bra så som du beskrev. Litar på dig när det gäller mössdesign. ;) Hoppas allt är bra med dig. Ha det bra i höstregnet!
    Kram, kram!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har precis stickat klart en halsduk till min pojkvän och jag har en massa trådar att fästa för jag har använt två olika färger så nu hänger de ju där. Hur fäster man på bästa sätt? Jag har försökt hitta annat men så hittade jag här och tänkte att du vet nog :)
    Tack för mig!

    SvaraRadera
  3. Heidi:

    Ingen fara. :) Din mössa är klar nu, måste bara fixa ett kuvert så kommer det ett litet paket på posten. Det blev ingen pösig mössa ändå, men jag hoppas den funkar bra. Varm och mjuk!

    Terese:

    Tack för kommentaren! Har försökt förklara hur jag fäster trådar i en kommentar på din blogg. Lycka till!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)