onsdag 7 oktober 2009

Plötsligt var det höst

Det känns som om hösten hade väldigt bråttom när en väl kom i år. Hela september var varm, och jag kunde knappt vänta på att löven skulle ändra färg och det skulle bli kallt om nätterna. Sen blev det oktober, och helt plötsligt är det kraftig frost var och varannan morgon, det blåser ute och löven är mer gulbruna är röda.
När jag tittar ut och ser träden vaja i vinden är det riktigt skönt att få mysa inne med en stickning. Soliga höstdagar är det riktigt lockande med en promenad, med inte när det är så här...

Det börjar bli dags att höststäda på balkongen. Tomaterna har frusit, men mangolden tål lite mer kyla och är fortfarande fin. Den ska skördas och förvällas innan jag fryser in den.

Jobbiga matte som ska störa min skönhetssömn med att ta kort på mig!

Porsche har alltid älskat filtar, men sen vi kom tillbaka till Sala i måndags är han som besatt. Så fort en filt inte ligger över ryggstödet på soffan så ligger det en katt och sover på den. Speciellt vår vita ullfilt är han förtjust i. Jag har den över axlarna just nu, men tro inte att jag får ha den ifred! Porsche ligger tätt intill, på filten. Och om jag rör mig för mycket (om jag sträcker mig efter kaffekoppen till exempel) får jag en sur blick, sen vänder han på sig och somnar om. Men jag får i alla fall låna hans filt!

Jag har tänkt baka kakor idag, men kan inte bestämma mig för vilken sort. Kardemummaskorpor blir det många av, det är enkelt och de är goda. Bondkakor är också gott. Det finns väldigt många andra goda kakor också... Men det blir nog inga med choklad. Visst är det bra om kakor går åt, men bakar jag chokladkakor går de åt lite för fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)