tisdag 6 oktober 2009

Marktäckare och vintervackra rosbuskar

Ytterligare en vattenlös dag... För vilken gång i ordningen vet jag inte längre. Men som vanligt hoppas jag att det blir den sista på ett tag.


Morgonen har ägnats åt lusläsning av den suveräna tabellen över marktäckande växter i Christina Illminges bok Trädgårdens golv. Boken ägnas helt åt marktäckande växter och olika markbeläggningar, och i mitten av boken finns en tabell över alla möjliga marktäckande växter, hur de växer, hur höga de blir, vilken jord och hur mycket ljus de vill ha, hur mycket de brer ut sig, planteringsavstånd och en massa annat. Författaren tar upp både vedartade och örtartade växter, det är vintergröna växter, ormbunkar, rosor, klätterväxter (som i många fall gärna brer ut sig över en stenig slänt lika gärna som de klättrar på en spaljé), perenner och olika typer av buskar. Jag köpte boken förra hösten efter ett tips från en lärare, och det var verkligen ett bra köp.
Det är ju som sagt en del slänter runt trädgården jag ska rita, och främst mot vängen är det viktigt att det ser bra ut. Marktäckare är nästan ett måste såna gånger. Annars skulle jag nästan vilja föreslå lupier där med tanke på husets stil och läge, men de är inte så fina när de blommat över... Nä, det får nog bli marktäckare. Det svåra är att få det att se naturligt ut, och att det inte ser ut som en plantering vid en tågstation... Men jag kan tänka mig en kombination av krypen (krypen alltså) eller oxbär, nävor, något snyggt, inte allt för högt gräs och varför inte någon typ av campanula (blåklocka) på väl valda ställen? Och kanske vårblommande lökar. Det är rätt många kvadratmeter det rör sig om, så man bör jobba med rätt stora fält av växter för att det inte ska bli rörigt. Drömparken i Enköping är läcker, men det är alldeles för många olika sorter för att ha i en trädgård... Som insiration är parken perfekt, får man får se så många kombinationer av uppvuxna perenner. Om man bara har bilder att utgå ifrån är det svårt att veta hur växter ser ut på riktigt, hur de växer, hur de rör sig i vinden och hur de kan framhävas eller kamoufleras av andra växter. I många böcker får man se blad och/eller blomma på en bild, men det säger inte så mycket om hela växtens formspråk.


Bilden är lånad från http://www.lukjanov.com/images/garden/Rosor/vinternypon.jpg

Många rosor har till exempel otroligt snygga taggar. Stora lackröda pyramider på oansenliga stammar... Ofta får blommornas utseende stå i fokus, möjligvis tar man hänsyn till eventuell doft. Tänk på att rosbuskar kan vara vackra året om. Det finns lika många olika typer av nypon som det finns rosor. Nästan i alla fall. Små svarta, stora röda, gula, orange, päronformade, plattrunda... Tyvärr är rosor inte min starka sida. Jag är jättedålig på olika sorter, men jag vill verkligen lära mig just vilka som är vackra om vintern. Jag tycker att man ska välja växter till sin trädgård som är vackra året om, inte bara de med vackra blommor om sommaren. Många växter har jättesnygga vinterståndare. En temynta täckt av rimfrost är bland det vackraste man kan tänka sig i en trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)