tisdag 27 oktober 2009

Räser-stickning

Nu har jag kommit igång med koftan jag lovade mamma att sticka. Svart ska den bli, stickas i en tråd Safran och en tråd Cotton Viscose, båda från Drops/Garnstudio. Det var längesen jag stickade något på så tjocka stockor (5mm), så det känns lite ovant att stickningen växer så fort. En riktig räser-stickning! (Nu finns det säkert en och annan som stör sig på att jag skriver räser och inte racer men det bryr jag mig inte om speciellt mycket. Stör er så mycket ni vill! :) )
Jag har stickat väldigt lite med så stumma garner som det här faktiskt är, jag är van att det är lite mer stuns och elasticitet i trådarna. Trots det måste jag säga att det är en väldigt trevlig upplevelse. Maskorna blir förvånansvärt jämna, och de som inte är jämna från början kommer att bli det när delarna blockas.
Hela ryggen stickas i en bredrandig resår, 2r 4a, så jag misstänker att koftan kommer att få en väldigt bra passform på kroppen. Ju mer jag stickar, desto mer tycker jag om både mönster och garn. Heja mamma som hittade rätt till slut! Och att klappa garner är ju ingen plågsam sysselsättning direkt...

2 kommentarer:

  1. Den koftan är jättesnygg. Den skulle jag också vilja ha. Har ju en massa safran liggande så vem vet.

    SvaraRadera
  2. Det är en jättetrevlig stickning, så om du inte tänkt använda garnet till något annat, så varför inte? Det blir jättesnyggt fall och lyster med Cotton Viscose-tråden också! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)