onsdag 3 februari 2010

Vad gör man med makrill?


Jag har nyss kommit hem från en tur på stan där David och jag enades om en fisk till middagen. Fiskbilen stod där idag, så vi skulle lyxa till det med färsk fisk tänkte vi. Det brukar ju finnas färdiga filéer, och sånt är ju inga problem att laga för det mesta. Men tji fick jag! Det som fanns (bilen står där på förmiddagen, så jag kan tänka mig att det hade varit många där innan oss...) var mest hela fiskar (förrutom strömming) eller rökt. Så nu har vi en makrill ligger i kylen och väntar på rensning... Något som skrämmer mig en aning eftersom jag aldrig rensat en fisk (nej, vi har inte ens rensat strömming på hemkunskapen för 15 år sen) och inte tycker om mat som stirrar på mig. Men det ska nog gå på nåt vis. Sitter och bläddrar i Vår Kokbok (en upplaga tryckt på 70-talet) i förhoppning om att det ska vara enklare än det ser ut på bilderna där...
Men om jag nu lyckas rensa fiskskrället, vad ska jag göra av det? Någon som har en idé?
Jag har en elektrisk bordsgrill som kanske kan komma till användning? Hjälp!

2 kommentarer:

  1. Alltså, vad har man en hushållsassistent till om inte för att dänga ner en makrill i? :-) Annars kan du ju pröva att steka den, t ex med dill.
    Nej, jag förstår till fullo din skepsis. Även jag har största respekt för hela fiskar och har aldrig vågat mig på att rensa någon, detta trots att jag hade gammaldags "skolkökslektioner" och har en mamma som är hushållslärare. Som tur är har jag också en man som i sin ungdom var ute och fiskade mycket med sin far. Han får ta hand om firrarna de få gånger det är aktuellt. Lycka till! önskar svärmor

    SvaraRadera
  2. Åhå, den fungerar som makrillkarusell också?
    David fick gå lös på den stackars firren efter att ha pluggat på lite med hjälp av internet. Och visst fick vi fram två filéer, även om det säkerligen hade gått att få med mer kött med en mer lämpad kniv och lite erfarenhet...
    Filéerna kryddades med salt, vitpeppar och några droppar citron och grillades. Smaskigt värre! Men nog är det enklare med fryst, fyrkantig fisk, speciellt så här till vardags.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)