måndag 1 februari 2010

Mums!

Teet var gott! Perfekt att dricka bara för att man vill dricka te. Och jag kan tänka mig att det skulle bli bra som iste. Det ska jag testa i sommar!
Smaken påminner om perioder i mitt liv när jag haft massor av olika teer i skåpet. När jag druckit mugg efter mugg med kompisar samtidigt som man pratat, pysslat och tittat på film. Eller när jag suttit i timmar på ett café och skrivit eller pluggat. Det kan vara anissmaken som gör det... På senare tid har jag mest druckit relativt neutrala teer. Darjeeling, rent grönt te eller mitt älskade Kashmiri med milda kryddtoner. 5 o'clock smakar mycket mer smaksatt än vad jag är van med, men absolut inte parfymerat eller blaskigt.
Det smakar... Bläddra i gamla bröllopstidningar och fnissa med Heidi i det stora gula huset i Gryttjom (om ni åkt gamla E4 mellan Uppsala och Gävle har ni åkt förbi det. En bit söder om avfarten till Tierp på höger sida. om man åker söderut, ligger ett stort, lejongult hus. Fantastiskt vackert. Där bodde vännen Heidi när jag lärde känna henne för ca 11 år sen)... Gymnasiet. Innan jag träffade David. Innan depressionen. Än var man inte riktigt vuxen, men långt ifrån barn.
Tänk så mycket minnen smaker och lukter kan få fram...

3 kommentarer:

  1. Det är verkligen fantastiskt med dofter och smaker...på en tiondels sekund kan en doft locka fram ett minne av något man inte ens visste fanns!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt vad det kan sätta igång ens tankar.
    VArje gång jag tittar in här blir jag sugen på mangold för det älskar jag liksom.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jo, det är helt otroligt vilka minnen man har undangömda nånstans, och så fort man känner en speciell smak eller lukt så minns man allt som om det var igår...

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)