torsdag 4 februari 2010

Ännu mera snö?

Äntligen känns det som att min efterlängtade bakdag kommer att bli av. Jag slängde ihop en kryddig sockerkaka i går kväll, men den räcker ju inte långt. Det verkar vara en hustomte som springer och tar bitar när ingen ser... Eller är det Prosche som lärt sig hantera knivar? I så fall kanske man ska passa sig lite. Han blänger surt på mig från sin fåtölj just nu. Jag tror inte han uppskattar mitt val av musik för dagen. Metallica mullrar på i högtalarna och jag skuttar runt och plockar med småsaker. Det här med ett projekt åt gången är jag väldigt dålig på. Men jag har diskat, plockat bort allt onödigt som hamnar på köksbordet och sen inte blir bortplockat (grytunderlägg och sånt), organiserat skåpet där vaser, te och plåtburkar står och ställt undan grillen sen igår.
Vi grillade makrill-filéerna och åt med kokt potatis och en kall yoghurt sås. Världens enklaste sås. Jag röra i lite vad vi har hemma, jättegott till fisk eller quorn. Tjock yoghurt (matlagnings- grekisk, turkisk eller den ekologiska milda yoghurten brukar bli bra. Inte ekologisk lättyoghurt, de är för blaskig), hackad rödlök, finskuren gurka, nån matsked kapris, lite pressad lime eller citron, peppar och nån örtkrydda brukar bli en bra kombination. Jag har alltid persilja och provencalska örter (eller provocerande örter, som nån sa. Var det min bror eller David?) i frysen, det är perfekt till såna här såser!

Ute fortsätter det att snöa. Jag är inte ett dugg avundsjuk på er stackare som måste skotta snö!
Det har flugit lite smått i luften hela morgonen, och när jag tittade ut genom fönstret när jag stod i köket och diskade såg jag nästan inte huset på andra sidan gatan! Stora flingor susade förbi, tätt tätt. Nu har det lugnat sig, men den snöade riktigt intensivt en kort stund. Fortfarande är det stora fingor, men inte alls lika glest.
Jag håller fast vid min teori om att Vita Häxan har fått grepp om Sverige. Nu kommer det att vara vinter i många, många år. Det är lika bra att vänja sig vid tanken och dra på sig ett par extra sockor!
Det är nästan lite komiskt att det helt plötsligt är så mycket snö att tack rasar in över tennisbanor och ridhus. Uppe i norr räknar man ju med stora mängder snö, och anpassar byggnader därefter. Vissa typer av växthus går till exempel inte att ha, eftersom tyngden från snön blir för stor. Nu får hela Sverige känna på hur det är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)