fredag 5 februari 2010

Redan morgon?

Jag känner mig helt manglad den här morgonen! Kanske för att jag drömde nåt jätteskumt precis innan jag vaknade. Precis innan jag slog upp ögonen var jag helt förstörd, desperat och förbannad i drömmen... Så där så man smäller i dörrar, storgråter och till slut bara står och gråter rakt ut för man vet inte vad man ska ta sig till. Jag antar att jag på något plan inte riktigt förstått att allt var en dröm och jag kan lägga mig det där bakom mig och ta tag i dagen istället.



En trevlig start på dagen att sätta sig med kaffekoppen och slå på datorn på morgonen är att läsa alla bloggar som uppdaterades i går kväll. Det är rätt skönt att stänga av datorn på kvällen och läsa allt på morgonen dagen efter istället. En bra start på dagen. Det kräver inte så mycket av mig, utan jag kan vakna i min egen takt medan jag läser blogg efter blogg.


Jag skulle ju baka igår, och det gjorde jag också. Av någon anledning hade jag inte tänkt på att sockret nästan var slut när vi var och handlade, så det blev inte sju sorters kakor. Men jag gjorde chokladkolasnittar och grahamskorpor i alla fall.
Det är första gången jag bakar skorpor som inte är "kak-skorpor", men det var ju inga större problem. De blev riktigt möra och goda. Tyvärr en aning brända, men fullt ätbara trots det. De smakar ganska nyttigt utan att bli tråkiga på något vis. Jättegoda med (hemkokt) apelsinmarmelad och te när sötsuget slår till på eftermiddagen.

Stickat har jag inte gjort nånting sen förra helgen, konstigt nog. Jag har ett par UFOn jag borde bli klar med till nästa helg när OS drar igång. Dels är det mammas kofta, som det inte alls är mycket kvar på, så det är mest pinsamt att jag inte stickat klart den, och dels är det Davids tunna sockor som jag började på förra helgen. Det är två relativt snabba projekt alltså.
Det ska bli skönt att bli klar med dem, och sen få sätta stickorna i min klänning! Det ska bli kul att göra något lite större nu.

Hur kommer det sig att det alltid verkar bli mer disk när man gör ugnslagad mat än kokt/stekt på spisen? Igår åt vi sötpotatisklyftor, ingefärsglacerade morötter (jag som normalt inte alls är förtjust i morötter hittade en ny favorit. MUMS!) och quorn-filéer.
Köket ser ut som en mindre katastrof efter matlagningen i går, så jag har lite disk att se fram emot idag innan jag kan kladda ner nya grejer. Ikväll blir det italienskt till middag. Jag ska baka focaccia, koka tomatsås och riva parmesan så det står härliga till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)