tisdag 9 juni 2009

Lååånga sockskaft

Tillbaka i Sala igen, och nu ska jag väl hålla mig kvar här ett tag. Under de närmaste dagarna ska jag städa och baka lite har jag tänkt. Födelsedagen närmar sig, och på söndag kommer familjen och firar.

Jag var ju hos mormor och morfar och rensade rabatter i helgen. Åkte dit på lördag förmiddag med mamma och syster. Vi köpte med oss en liten prinsesstårta och hade köpt blommor till blomlådor och krukor som hon brukar ha på trappen utanför huset om somrarna. Alltid en uppskattade morsdags-/födelsedagspresent. Det är bara några dagar mellan de dagarna, så det blir ofta en kombinerad present.
Vi fikade, åt tårta och sen var det dags att dra på sig arbetsbyxorna och gå ut. Inte helt fantastiskt väder, men det regnade inte i alla fall. För några år sen började jag lägga på 3-4 säckar plantjord på rundeln runt flaggsstången hos dem varje flrsommar. Förra året tog jag till och med lövkompost från mina föräldrar, blandande med brunnen dynga och köpt plantjord. Och det har verkligen givit blommorna en näringschock. De är superfina i år, stora, kompakta med massor av blommor. Innan jag började med jordförbättringen var jorden som cement, det är mycket lera i jorden där och ingen jordförbättring hade gjorts på... MÅNGA år. Nu börjar man verkligen märka skillnad. Det är mycket lättare att gräva upp femfingerört och maskrosor som gömmer sig bland alla pioner, mycket fluffigare jord tack vare all mull. Har inte använt den dyraste jorden direkt, men de där fyra säckarna för 100 kr verkar vara mycket bättre än ingenting.
Min morbror bor i samma hus som mormor och morfar, och i vintras bad han mig sticka ett par sockor till honom. Inga problem, det var snart gjort. Först nu fick jag veta att han skulle ha dem när han jagade, så han ville ha extra långa skaft, och gärna lite smalare så att de sitter uppe. Först funderade jag på att bara plocka upp maskor på skaften och sticka på en decimeter till, men det blir ju en kant där som inte är så himla charmig... Så jag rev upp sockorna och håller på att sticka om dem istället. Jag stickar ju ändå så mycket, så det är bara kul att ha en beställning att jobba med. Första skaftet är klart. Galet mycket ränder i vitt, grått och brunt. 30 cm istället för 18 borde väl bli bra? Och de översta 20 cm har jag stickat fyra maskor smalare än det förra skaftet. Ökade fyra maskor längre ner, så att man inte stasar av foten vid vristen. Jag hoppas att det ska bli bra. Det är rätt kul att testa nya lösningar på såna här småproblem. Mindre kul när det är stora problem eller mönster man inte förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)