onsdag 24 juni 2009

Böcker är tunga att bära på

Det var riktigt skönt att gå på stan igår. Visst var det rätt mycket folk, men inte störande mycket. Tror det var många som passade på att njuta av vädret istället för att gå på stenlagda gator och svettas.
Jag hade tre timmar på mig inne i stan innan jag skulle träffa syrran, och det var precis vad jag behövde. Köpte en ny ansiktskräm på BodyShop. Fick 100 kr rabatt i födelsedagspresent därifrån, så det gäller ju att passa på.
Begav mig till Sysslomansgatan och Studentbokhandeln, men utbudet av trädgårdsböcker och stickböcker, som jag i första hand var ute efter, var inte så brett som jag hoppats. Så det fick bli LundeQ/Akademibokhandeln istället. Var där i upp mot en timme tror jag. Bläddrade i stick- och virkböcker, men hittande ingen som jag blev överförtjust i. Bland trädgårdsböckerna tog det inte många sekunder innan jag hittade underbara Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården till ett väldigt bra pris. Den har jag dessutom velat ha länge, så det var inget svårt val. Jag stod med hennes bok om klosterträdgårdar i ena handen en stund, men det får bli en annan gång. Hennes bok om kolonilotter världen över ska jag också ha i mitt trädgårdsbibliotek någon gång i framtiden.
Efter ytterligare en runda bland de garnrelaterade böckerna gick jag till pocketavdelningen istället, och där var det inte svårt att plocka på sig lite sommarläsning. Lättlästa Joanne Harris (Chocolat-författaren) nyaste bok Karamellskorna, klassikern Jane Eyre och två Torgny Lindgren, Hummelhonung och Norrlands Akvavit. Jag läste Pölsan för snart 3 år sen, och tyckte om hans lågmälda språk och märkliga karaktärer. Dorés bibel läste jag strax därefter och tyckte minst lika mycket om den. Det här är ganska typisk sommarläsning för mig. Svenska deckare har jag redan betat av. En klassiker för regniga dagar behövs, en lättläst bok för lata dagar i solen, och nånting från det lite "finare" biblioteket. Tacktack, kära svärföräldrar! Ett mycket välkommet tillskott till våra redan överfyllda bokhyllor! (jag har två tomma bokhyllor står hemma hos mina föräldrar, men de går ju inte att ta med på tåget direkt...)


Köpte te på min favorit bland tebutiker och en oanvänd vit luvtröja på Myrorna. Jättemjuk och mysig! De hade halva priset på damskor, men jag hittade inga som jag gillade/passade. Skulle behöva ett par vanliga svarta högklackade skor, utan för höga klackar, men det får bli nån gång när jag har lite mer pengar... Bra att ha i basgarderoben om inte annat.
Fikade med syrran och följde med henne till tåget. Jättemysigt att få träffa henne så där på tu man hand, det blir inte så ofta tyvärr.
Sen tog jag mig till Stora torget och gjorde David och Tomas sällskap medan de åt. De är inte riktigt kloka nån av dem, så jag hade skitkul!

När hamburgarna var uppätna var det dags för bio. Wolverine. Jag gillar serietidnings-filmer, och X-men hör till mina favoriter. Det gör ju att jag hade ganska höga förväntningar på kvällens film. Som tur är behövde jag inte bli besviken, den var ungefär vad jag förväntat mig, även om jag inte hade en aning om handlingen innan mer än att den skulle visa hur Woverine blev just Wolverine. Kanske ingen tjusig smal film, men en bra lättsmält serietidnings-film där man inte behöver anta och gissa halva handlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)