onsdag 24 juni 2009

Den omtalade balkongen

Jag har ju skrivit så himla mycket om mina små frösådder på balkongen, nu har det äntligen blivit av att jag tagit lite bilder på mina stoltheter.

Kommer ni ihåg de här små busarna?

Nu har de blivit tjusiga buskar! Insett att det här är helt rätt storts tomater för vår balkong! Ingen uppbindning, ingen ampel som blåser omkring (vi bor på tredje våningen, hade vi bott längre ner hade det funkat bättre), bara en fin buskig planta. Jag har gett dem varsin stödpinne, men det är allt. Inne i bladmassorna finns det några små gröna tomater även om de inte syns på bilden...


På bordet står blomsterängen (längst bak. Än blommar den inte, men oj vad den växer nu när det är varmt! Får vattna minst en gång om dagen. Det finns ju inget hål i botten på skålen jag planterat i, så kan måste vara lite försiktig med vattningen), en balkonglåda med sallat (som jag skördar från dagligen) och krukor med pepparmynta, grönmynta, timjan och citronmeliss. Myntorna och citronmelissen har jag grävt upp hos mamma, men allt annat är frösådder.


De här är kanske inte så mycket att skryta med än, men i väntan på att de växer till sig lägger jag upp en bild på mina bebisar. Längst fram står luktärterna och väntar på att jag ska klura ut en lösning på omplanteringen. Bakom dem står min första omgång mangold. Den andra omgången har inte grott än. De bor i en balkonglåda tillsammans med rädisorna, som jag såg de första små tecknen på att de börjat gro. Hurra!

Något frö kommer han nog inte ifrån, min lilla fågel, men otroligt söt är han med sin förvånade blick. Fick honom av brorsan för några år sen, och han har en självklar plats bland mina sådder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)