torsdag 11 juni 2009

Blomstervandring

Har just varit ute på en liten blomstervandring med David och ett par kollegor till honom. Ibland är det bra att vara lite nördig. ;) Vi gick en tur på ett par timmar uppe kring gruvan och hittade en del roliga saker. Bland annat såg jag en albino-variant av skogsknipprot på ett ställe där de inte sett den tidigare. Lite kul när man gör såna upptäckter. Den ser rätt sjuk ut. Saknar helt klorofyll... Tyvärr ingen jättebra bild, men det ska föreställa en sån i alla fall.


Annars tittade vi på majviva som är en riktig raritet. Växte bland massor av tätört. Tätört är en sån där blomma jag blir glad av. Jag vet inte riktigt varför, men jag kan inte låta bli att le lite för mig själv när jag ser såna.


Det är ju alltid kul att komma ut i skogen med andra naturintresserade människor, oavsett om det är pappa som man pratar minnen och fina platser med, eller mer naturmuppar som vet vad varenda litet blad är för något.


Slutligen en bild på träjon, bara för att bräknar är så snygga. Vet inte riktigt vad det är, men deras form och subtila färgskiftningar i bladen kan vara en orsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)