tisdag 2 juni 2009

Hur luktar flingor egentligen?

Det frågade David mig när vi gick på Alvaret på väg mot Möckelmossen. Anledningen är att vi då och då brukar säga just "Det luktar flingor här", som är ett citat från StarWars där ewokerna säger så vid ett tillfälle. Språket de talar ska vara en mix av bland annat svenska och något språk från sydost-Asien...

Vi åkte som jag skrev tidigare till Borgholm idag. Vi konstaterade snabbt att turistsäsongen inte börjat än. Det var mindre folk i centrala Borgholm än vid södra udden, och det säger väl en del om vilken typ av människor som är här nu. Gick runt lite där, köpte en obligatorisk souvenir-magnet till kylskåpet. Matade lite kajor och änder när vi åt matsäck. De blev så glada så.
Åkte en sväng till ruinen och tittade på den från utsidan. Jag är ju ruin-freak, minst sagt, och förrutom Forum Romanum i Rom så är nog Borgholms slott min favorit. Eller så ligger de på delad första plats... Den är bara så vacker, vet inte vad det är. Alltid tyckt om den, även innan jag vad där för 16 år sen.
David letade en cache där, men hinten "Utanför slottet under en sten" gav inte så mycket hjälp. För er som inte varit på Öland kan jag tala om att det finns ungefär lika många stenar som grässtrån (gräsmattor och åkrar inräknat), och utanför en gigantisk ruin, av sten, finns det oändligt många stenar... Så vi gav upp letandet efter en stund och åkte mot Solliden för att försäkra oss om att man inte såg så mycket om man inte betalade inträde. Vi hade rätt, så på väg tillbaka till parkeringen funderade vi på om kungen åker samma väg som oss andra dit, och hur han kommer in på området i så fall. Vi har två huvudteorier. Det första är att han får betala inträde som alla andra, det andra är att han har en hemlig ingång till en grotta, och genom den kommer han till Solliden. Men den måste se ut som i den gamla Batman-serien, annars gills det inte.

Nu väntar packning... I morgon förmiddag lämnar vi Öland. Har haft jättemysigt här och skulle gärna göra en sån här minisemester om försommaren till en återkommande tradition. Det kan tänkas att David inte skulle ha så mycket emot det heller. Speciellt inte om han får se så många roliga fåglar.

Vad har vi då sett under de här dagarna i blom- och fågelväg? Sammanfattar en liten lista. Långt ifrån komplett, men om jag skulle räkna upp varenda liten smörblomma och ärtväxt skulle jag få sitta läääänge. Några av rariteterna (En del är rätt vanliga här, men för mig är de nya) får det bli. Har ju absolut inte sprungit omkring och frenetiskt letat blommor, utan nycklat de jag råkat få syn på som jag tyckt varit fina. Av fåglarna är det de nya arter som David bockat av från listan.

Blommor
  • St Pers nycklar
  • Johannesnycklar
  • Adam och Eva
  • Krutbrännare
  • Getväppling
  • Alvargräslök
  • Bergskrabba
  • Fältsippa
  • Arontorpsros
  • Majviva
  • Klöverärt

Fåglar

  • Vitnäbbad islom
  • gulhämpling
  • höksångare
  • ängshök
  • kentsk tärna
  • småtärna
  • myrsnäppa
  • skärfläcka
  • prutgås
  • rapphöna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)