torsdag 24 september 2009

En variant på mammas sockerkaka

Igår kväll blev jag sugen på något sött till kvällsteet, så david och jag bakade äppelmuffins. Eller... Jag bakade, David fick ta fram saker ur skafferiet och hålla mig sällskap. Jag är extremt dålig på att sammarbeta när jag är i köket...
Jag utgick från mitt favorit recept på sockerkaka, och smaksatte med kanel och äppelbitar. Innan jag ställde in muffinsarna i ugnen strödde jag lite farinsocker på dem. Det blev en jättegod knäckig yta, så det kommer jag att göra fler gånger. Tyvärr hällde jag för mycket smet i varje form, så det rann över i ugnen, men smaken var det inget fel på.
Tänkte dela med mig av receptet, som mamma fick i skolan när hon gick på lågstadiet tror jag. Superenkelt och jättegott! Smaksättningen går att variera i det oändliga. En favorit är kakao (mer än man tror, smeten ska se ut som kladdkakesmet i färgen) och pepparmintsarom. Då får man en sockerkaka som smakar After eight.

Till smeten behöver man

2 ägg
2 kkp strösocker

vispas fluffigt

1 kkp kokande mjölk med lite smält margarin

rörs ner i äggsmeten

2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

blandas i en skål och rörs sen ner i smeten. Tillsätt ev andra smaksättningar och rör smeten slät.
Häll i en smord och bröad sockerkaksform och grädda i ca 40 min (ibland tar det längre tid, kolla med en provsticka om kakan är klar) i 175 grader.
Eller i 16 amerikanska muffinsformar (fyll till hälften, smeten reser sig mycket) och grädda ca 15 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)