torsdag 24 september 2009

Äppelsaft

Förra året gjorde vi mängder av rårörd äppelsaft i skolan. Friskt och gott! Jag är inte så förtjust i saft annars, det är för sött och kvalmigt i smaken. Men fläderblomssaft tycker jag om, speciellt med lite extra citron i. Och nu när jag ändå fick med mig en låda äpplen från mamma och jag har gjort så mycket mos jag har plats för (En frysbox skulle inte vara helt fel den här tiden på året... Nästan 1/4 av frysen är full av bär och fläderblommor.) så tänkte jag att jag kan väl göra lite saft och se om det blir bra. Helst ska ju saften stå i kylen, men eftersom det inte är så varmt ute så tänkte jag att den får stå och dra på balkongen istället.
Jag har blandat Åkeröäpplen med en syrlig namnlös höstsort. Två smakrika sorter som brukar bli väldigt goda i pajer, så jag hoppas det blir bra saft också. Vi använde gul Gravensteiner i skolan, och de mognar ju tidigare. Dessutom plockade vi dem i Kivik i augusti...
Återkommer med resultatet i början av nästa vecka, saften ska dra i fyra dagar innan den ska blandas med socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)