måndag 16 november 2009

Måndagssysslor

Som så många gånger förr har jag en deg på jäsning. Den här gången blir det rågsiktsbröd med lite sirap i degen. Hur jag bakar ut det har jag inte bestämt än, men rågsiktskakor som omväxling mot de vanliga frallorna jag brukar göra vore kanske trevligt.

Kanske ska jag baka något mer under eftermiddagen? Kakor vore smaskigt... Det var längesen. Viljan har funnits där, men det har bara inte blivit av. Behovet av kakor har inte varit så stort här den senaste tiden. David var på en konferensanläggning med jobbet för inte så länge sen, och där gjorde de praliner, kolor och lite annat smaskigt. Mums! Nu har vi ätit lyxiga chokladpraliner och brownies med tryffel och pistagenötter till kvällsteet. Men tyvärr tar de slut nån gång, och då kan det vara trevligt med något att knapra på.

Jag har stickat en del i helgen, nu återstår bara en bit av den andra ärmen på koftan. Tyvärr har jag inte ro i kroppen att sitta och sticka flera timmar i sträck, så stickningen växer bara en liten bit i taget. Dock är jag lite orolig för om garnet ska räcka eller inte. Det är jag alltid när det närmar sig slutet på en stickning, om jag inte mot fömodan skulle ha näst intill ett helt nystan kvar. Så mycket har jag inte kvar nu, jag undrar om det ens är ett tredjedels nystan Safran kvar. Cotton Viscose kommer att räcka det vet jag. Och jag har en stump Safran kvar från ett tidigare nystan. Jag hade tänkt spara det för att montera med, men det kan hända att just den stumpen kommer att behövas uppe på axeln. Jag håller tummarna så länge och hoppas att jag oroar mig i onödan. Det känns så töntigt när garnet tar slut när man bara behöver 10-20 meter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)