fredag 6 november 2009

Dags att packa igen

Idag ska jag ut och åka igen. Det är ju farsdag på söndag, så jag tänkte passa på att åka hem och fira pappa öga mot öga. Jag var ju inte hem när han fyllde år för två veckor sen, så jag åker hem nu istället. Porsche får vara kvar här och hålla koll på David.

Mamma och jag ska åka och hälsa på mormor och morfar under helgen också. Och om vädret tillåter tänkte jag gå ut en liten sväng i skogen och plocka mossa och lite fina grejer och knåpa ihop lite dekorationer att lägga på farmor och farfars grav och en familjegrav på morfars sida. Under den gröna säsongen sätter jag ju gärna blommor där, men på vintern blir det något mer beständigt. Själv älskar jag fröställningar och nakna kvistar av olika slag, men det är det ju många som tolkar som visset och därför fult... Själv är jag lite skeptisk till ljung på gravar men det är ju väldigt vanligt. Traditionellt ses ljungen som olycksbringande, speciellt om man plockar in den i huset. Man drygade ut mjöl med ljung när det rådde hungersnöd, och eftersom många, trots detta, svalt ihjäl brukar ljung traditionellt förknippas med död.
Nu är det ju längesen vi hade hungersnöd i Sverige, så kanske är det något man borde strunta i. Men det har liksom satt sig i mitt undermedvetna. Ljung ÄR jättefint, men jag föredrar det i vilda former framför krukplanterade.

Stickningen är inte så klar som jag hade hoppats. Det var annat som fångade min uppmärksamhet igår. Som tur är ska jag ju sitta på tåg och buss sammanlagt ett par timmar idag, så jag får ju en del stickat då istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)