onsdag 12 maj 2010

Fågelsång och åskmuller

Då var man tillbaka i samma stuga som för ett år sen. Lite mör i baken av bussresan (hur bekväma bussäten än är så får man träsmak efter några timmar), men annars har vi inte mycket att klaga på. David håller på att göra sig klar för natten, den stackarn ska ju upp i gryningen och förhoppningsvis se några fåglar. Själv får jag lite sovmorgon, för även om det är mysigt att vara ute i naturen så är det inte så mysigt att jag går upp så tidigt frivilligt... Någon gång kan det vara kul, men då ska det vara fint väder!
När vi satte oss i hyrbilen efter att ha handlat mat i Färjestaden knastrade luften av åska. Några blixtar såg vi på väg hit till Södra Möckleby, men sen dess har det inte mullrat nånting. Några väldigt lokala regnskurar träffade vi på, och tyvärr verkar vädret fortsätta så resten av veckan. Men vi har regnkläder med oss! Inte den mest ihållande regnskur kan få mig på dåligt humör när jag har min ljuvliga gula sydväst!
Vi satt nyss i köket och drack lite te, och utanför sjöng både koltrast och näktergal. Förra året var det galet mycket näktergalar som sjöng ikapp vid ett kalkbrott inte alls långt härifrån, vi får väl se om de är lika ihärdiga i år. Våren är ju senare i år, och vi är här två kalenderveckor tidigare, så det är en väldigt skillnad på hur mycket träd och blommor har sagit ut. Rapsfälten är ännu gröna, björk och sälg har små ljusgröna blad och lönnens ljusgröna blomklasar sprider lite färg på annars relativt nakna grenar. Otroliga mängder vitsippor har vi åkt förbi idag. Vackra ekbackar med marken täckt av näpna små sippor... Skira blommor mot uråldrig, grov bark... En kontrast som bara naturen kan få så lyckad!

Inga bilder i dag, jag har inte hunnit fota något än. Men i morgon hoppas jag att det blir förändring.
Vi gjorde en fågelutflykt i Uppsalatrakten redan i går (tjuvstart!) och tittade tillsammans med ett hundratal andra fågelskådare på en stäppvipa (Jag hävdar dock att det är en steppvipa och döpte den till Fred Ataire). Jag ägnade mig mest åt fågelskådarskådning som vanligt, och ett par bilder på fågelskådare blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)