tisdag 28 april 2009

Det kallar jag att äta ute!

När någon av oss fyller år brukar vi fira det genom att äta ute. Men eftersom jag är arbetslös (och väldigt trött på det!) fick betydelsen av att "äta ute" ändras lite den här födelsedagen. Medan David var på jobbet packade jag matsäck, plockade fram korv och bröd ur frysen och förberedde lite annat. När han kom hem bytte han om, packade kikare, fågelbok och GPS, och så gav vi oss av. GPS:en skulle med eftersom vi (mest David, men jag hänger på ibland) håller på med Geocaching, och nu fanns det en cache på samma ställe som vi tänkt grilla korv.

Efter en promenad på ca tre km var vi framme. En jättefin glänta med grillplats där det legat ett torp förr. Man ser fortfarande rester av trädgården och sånt är jättespännande! Några av de roligaste föreläsningarna vi hade på Wij var med en kvinna från länsmuséet som kan jättemycket om trädgårdshistoria från de senaste 150 åren ungefär. Det finns en skylt med en skiss på hur det såg ut när folk bodde där, och man kunde se hur barbuskar, fruktträd och annat växte.Det finns fortfarande rosor, spirea, pärlhyacinter, träd och helt fantastiska narcisser på platsen. Underbara blekgula, men halvkorta trumpeter... Jag kan inte rå för det, just den färgen är den absolut vackraste färgen som finns på narcisser.

På väg hem passerade vi de här lysande gula kabbelekorna. De påminner mig alltid om den lilla bäcken som rinner genom byn där mina föärldrar bor. Kanterna brukar vara helt gula av kabbelekor den här tiden. Kan det bli mycket gulare än så här?

Idag sitter jag och stickar. Tror jag kan få klart det ena framstycket till min kofta. Skulle vara skönt att bli klar med den innan det blir för varmt för att andända ullkoftor på kvällarna.
Åker till mamma och pappa i morgon och hinner väl sticka en hel del på bussen och tåget. Mellanlandar i Uppsala för att köpa material till kistdekorationen. Ska ringa begravningsbyrån och bestämma lite grejer med dem också. Ska fråga om lite praktiska lösningar och när jag ska träffa dem i kyrkan och så. Jag har ju inte gjort nånting sånt här förr, men jag hoppas att jag kan få möjlighet att göra det fler gånger. Det är absolut nåting som jag kan tänka mig att inkludera i en framtida verksamhet. Traditionella kistdekorationer är ofta så opersonliga, även om de kan vara pampiga.

2 kommentarer:

  1. Hej Anna. Vilken mysig utemiddag! Jag vet inte om du hunnit vara ner till Ingalill ännu men nästa stickcafé är den 7e om du är intresserad! Mvh Annapuh

    SvaraRadera
  2. Anna:
    Jo, jag ska ta mig ner på stickcafét har jag tänkt mig. Det kom lite grejer emellan så jag inte kunde komma ner förra gången. Mannen låg hemma med magsjuka den eftermiddagen, så jag tyckte inte det var läge att riskera att smitta fler. ska på konsert och begravning nästa vecka, men 7:e är jag tillbaka i stan, så det är inte omöjligt att jag tittar ner en sväng då. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)