fredag 24 april 2009

Det växer så det knakar

Insåg idag att tomaterna måste få nya hem. Hade tänkt vänta, speciellt med de som ska flytta hemifrån, men på alla krukorna hade rötterna börjat krypa ut i botten, och jag vill inte skada rötterna i onödan när jag planterar om dem, så nu har 6 av 8 tomatplantor fått en alldeles egen kruka att bo i. Sen tog jorden slut... Har bara väldigt gammal såjord hemma, och det känns som om tomaterna hellre får stå kvar i sin nuvarande kruka i så fall. Jag ska höra med tomaternas adoptivföräldrar om de helst vill ha en eller två plantor/kruka. Men mer jord behöver jag i vilket fall om helst när sallaten ska sättas i balkonglådor, eller när tomterna ska få sina stora krukor.
Jag vet att varje omplantering stressar plantorna, men det känns ändå bättre att inte sätta dem i jättekrukor på en gång. Speciellt när jag inte har jord till det...

Jag har ett formbröd på jäsning i köket. Tycker om att baka mitt eget bröd. Inga läskiga E-nummer eller konserveringsmedel som gör att bröder är färskt i många veckor... Inte alls långt här ifrån finns en ekologisk spannmålsgård med egen kvarn, så jag bakar bröd på väldigt lokalproducerat mjöl. Det är en aning mer grovmalet än "vanligt" mjöl, men det funkar utmärkt till bröd, pannkakor och sånt. Ska jag baka kakor eller bullar så tar jag mer finmalet mjöl för att det ska bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)