onsdag 8 april 2009

Mys-onsdag

För ungefär 6-7 år sen bodde jag och David i vår första gemensamma lägenhet i Umeå. Jag jobbade halvtid som assistent på ett fritids och David pluggade på universitetet. Som student finns det ju mycket att göra. Man kan engagera sig i kåren, man kan gå på sittningar och en massa andra studentfester. Många aktiviteter som kräver att man har kårleg... Det här ledde till att vi inte sågs så himla mycket, trots att vi bodde tillsammans. Jag hade just flyttat till stan och kände inga andra än David, så det blev lite småtrist att sitta hemma när han var ute på äventyr.
Det var då vi införde Mys-onsdag. Vi skulle göra något tillsammans på onsdagkvällarna. Datorn måste vara avstängd så att ingen av oss satt vid något av de communitys vi hängde på då, det var en av reglerna. Vad vi gjorde var lite olika. Vi kunde se en film, laga lite extra god mat, spela spel, ta en promenad... Det viktiga var att vi gjorde nåt tillsammans. Någon gång ibland kunde vi gå ut och käka eller gå på bio, men oftast var det mys hemma.
Det här påhittet med mys-onsdag håller vi fast vid mer eller mindre fotfarande. Om vi vet att vi kommer att vara upptagna under helgerna under en period så inför vi mys-onsdagarna igen. Det är vårt sätt att få förhållandet att funka. Kanske en av anledningarna till att vi fortfarande beter oss som nyförälskade efter 9½ år tillsammans.
Idag är det en sån onsdag. Väntar bara på att David ska komma hem från jobbet så ska vi handla och laga mat.

I köksfönstret växer tomaterna vidare. De största plantorna har börjat få sitt andra par karaktärsblad nu. Mina vitlöksklyftor har fått fart ordentligt också. Vi hade en vitlök som fått långa groddar, så jag petade ner dem i lite jord och satte en påse över. När vi kom hem från Malmö hade den lägsta blivit närmare 15 cm!
Pelargonen David fick i födelsedagspresent förra våren kommer att blomma vilken dag som helst. Knopparna är riktigt uppsvällda och visar färg. Härligt! Snart blommar det i fönstret. Efter påsk tänkte jag så sallat i mitt lilla växthus, så får vi se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)