fredag 27 mars 2009

Re-cykle, re-use, re-joice!

Dagens projekt är inspirerat av Moas inlägg om hur man kan återanvända kläder på olika sätt. Jag äger ingen symaskin och kan inte låna hit mammas eftersom hon håller på att sy en växt till min farbrors man... Så nu ska jag ge mig på att handsy om ett par vida byxor jag köpte för rätt länge sen. Inför vår bröllop tappade jag ett antal centimeter, utan att egentligen göra speciellt mycket för att tappa dem. Förrutom att dricka regelbundet. Vatten alltså. Jag är väldigt dålig på att få i mig tillräckligt med vätska tyvärr. Att jag krympte ledde till att byxorna blev alldeles för stora. De var inte direkt små innan heller... Så nu har de hängt på en galge i ungefär två år, och jag tycker om tyget i dem, så jag har inte rensat ur dem när jag rensat ur annat...
Men nu ska de alltså bli en kjol. Först funderade jag på att sprätta lös linningen och klippa av nedre delen av benen och sprätta upp dem och sy ihop allt till en kjol. Men när jag nu sprättat upp hela benen tror jag att jag bara behöver sy om det som tidigare var grenen, klippa av benen på önskad längd och fålla. Byxorna är ju som sagt hyfsat stora, så det känns som om de är tillräckligt vida redan. Det är härligt fall på tyget, så jag hoppas kjolen blir en aning vippig. Vill inte ha en pennkjol, det är inte alls min stil.
Kjolen på bilden har jag jämfört med för att se om benen var tillräckligt breda nertill. Köpte den (Second hand) för 5-6 år sen när jag skulle på en träff för moderatorerna (eller prefekterna och ordningsmännen, som vi kallade oss) på Harry Potter-communityn Howgarts.nu. Communityn finns tyvärr inte längre, men vi hade väldigt kul där.
Vi var ett gäng som åkte tåg till träffen i "Hogwarts-kläder", vilken innebar olika varianter av skoluniformer. Till den träffen stickade jag också min allra första tröja. Jag hittade ingen i rätt stil, så jag fick helt enkelt göra en själv. Räta och aviga maskor kunde jag ju, så mamma hjälpte mig att hitta en enkel beskrivning på en tröja, och sen var det bara att köpa garn och börja sticka. Grå var tröjan, så klart, och så stickade jag svart och gult runt halsringningen. Jag hörde ju till Hufflepuff, och det skulle synas!
Mer om hur det går med kjolen senare. Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)