söndag 22 mars 2009

Äntligen dags för första fröna! :)

Idag ska de första fröna sås! Det börjar bli hög tid för tomatfrön nu om jag vill att de ska hinna växa till sig. Eftersom de ska bo på balkongen är det väl mest lämpligt med busktomater.
Tyvärr är mitt minidrivhus kvar hos mina föräldrar, så det blir en lite simplare lösning med en plastbytta som det en gång låg kiwi i och lite gladpack. Återanvändning minsann!

Jag var på en föreläsning med Lena Israelsson (som blivit något av en guru när det gäller köksträdgårdsodling för mig) och hon berättade att hon brukar driva sina frön i såna där kvadratiska plastlådor som affärerna får sitt lösgodis i. Känns så bra att höra folk som verkligen kan det där med odling som bekräftar att man inte måste köpa dyra fina minidrivhus för små frösådder. Man kan ju alltid ha dem för sin egen skull, för det finns ju riktigt fina modeller.



Outdoor girl ska jag så. Bilden är lånad från Odla.nu


Ska strax se reprisen av Från trädgård till tallrik. Tycker det är skumt att sända den här typen av program kl 21.30 en fredagkväll. Såg första avsnittet och tyckte det var lite lagom inspirerande och informativt. Visst det är ett brittiskt program, så såtider och härdighet får man väl ta med en nypa salt, men recepten verkar bra och mycket inspiration får man. Och så handlar det ju om eko-odling och det är aldrig fel. Jag är inte helt emot kemiska medel om det gäller små punktinsatser vid svåra skadeangrepp, men kan man förebygga det på ett mer eko-vänligt sätt är det ju självklart bättre för alla.

Jag satt och stickade en stund på morgonen och nu är den första pulsvärmaren klar så när som på tumhålet. Gjorde en annan resår högst upp än vad det stod i beskrivningen. Det blev mysigare med varannan rät och avig än 2x2.

David kommer hem ikväll, ska laga en god middag tills dess har jag tänkt. Ett och ett halvt år sen vårt bröllop idag, och det tycker jag man kan fira med en tre rätters middag och gott vin.

Foto: Karl Liljas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)