onsdag 18 mars 2009

Göra klart gamla projekt

Har roat mig med att avsluta några gamla projekt dag. Att montera saker och fästa trådar är det värsta med stickning, förrutom när garnet tar slut för tidigt... Men idag så... Inte för att jag hade så väldigt mycket liggande. Fäste trådarna på mina mönstrade raggsockor och stickade klart sista vanten i 80-tals-turkost mohair/akrylgarn. Var lite osäker på om det blå och vita garnet skulle räcka till två sockor, så jag la in grått garn i foten. Mönstringen är improviserad i takt med att första sockan växte fram. Tycker det är så tråkigt att sticka enfärgade sockor, även om det har hänt att jag gjort det. Eftersom jag nästan alltid går runt i yllesockor den kalla delen av året är det ju roligt om de har nåt extra.


Mamma och jag har en ambition att stå på en julmarknad och sälja grejer (vi planerar långt fram!), och mycket av det jag stickar läggs på hög tills dess. Vi stod på en marknad förra året också tillsammans med en kompis, men det var en riktig flopp. En liten by i Gästrikland, och det kändes som om ingen av marknadsbesökarna vågade prata med oss eller titta på våra grejer. Vi var ju utsocknes! ;)
Funderar på att virka lite utepyttiga amigurumis som man kan göra nyckelringar, mobilsmycken eller bokmärken av. Igår kväll satt jag och knåpade ihop en uggla och en domherre. Konsulterade David så att det som från börjam mest såg ut som en svart klump med en röd fläck blev en domherre. Insåg att de ju är mer grå än svarta, men då hadejag redan virkat dem. Löste det med att sy långa stygn med grått garn längs ryggen. Blev riktigt bra till slut. Men ugglan är charmigare, trots att magfläcken blev lite sned.





Mycket är fortfarande ouppackat sen jag flyttade hem hit igen. Men idag skruvade jag ihop kattens klös-/klätterställning. Inte för att han nånsin vässar klorna på den, men den är bra att ligga på och hålla utkik, eller för matte och husse att lägga leksakerna i/på. Inte för att de brukar få ligga där speciellt länge. Leksaker ska ligga vid matskålen om man inte leker med dem. Allt som oftast händer det dock att han glömmer bort att plocka undan efter sig, det händer väl oss alla...


Helst vill han ha klätterställningen intill ett fönster så man kan smyga på fåglarna, men vi har inget bra ställe intill ett fönster just nu. Katten hoppade upp på den strax efter att jag var klar för att kolla så att jag gjort rätt. Han extraknäcker som byggnadsinspektör och ska alltid kontrollera så att möbler är rätt hopskruvade och att lådor fungerar att sitta i.

2 kommentarer:

  1. Åh! Randiga vantar kan vara det bästa!
    Fin färgkombo du valt.

    /J

    SvaraRadera
  2. Jenny:

    *s* tack tack! Har en hel del sånt turkost garn liggande, så det blir lite vantar och sockor i liknande färger. Mamma köpte nåt restparti billigt för många många år sen, och nu har jag adopterat det. :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)