lördag 14 mars 2009

Längtan efter grönska och lite Guerrilla gardening

Så här på vårkanten när man ser snön ligga som ett tjockt täcke ute är det så lätt att förlora sig in i luftslottens förlovade rike. Jag drömmer om en balkong som är en blandning av en regnskog och en kolonilott a la Lena Israelsson. Frökatalogerna har betydligt fler sidmarkeringar än de skolböcker som för tillfället bor i en bokhylla i mitt flickrum hos mamma och pappa.
Hur mycket grönsaker kan man odla på en balkong i rakt söderläge egentligen? Det blir så väldigt varmt där om sommaren... Men en dröm om balkonglådor med rädisor och sallad går ju att förverkliga. Det är väl ett idealiskt läge för timjan och rosmarin, så lite örter kan jag nog tänka mig att ha också. Impecta hade frön till en buskgurka, det lät ju helt perfekt för vår balkong tänkte jag, men de fröna var slutsålda redan för en månad sen. När det gäller roliga frön måste man hålla sig framme! Ingen som har tänkt på en andrahandsmarknad för fröer? Kan man sälja konsertbiljetter för fyradubbla inköpspriset borde det väl gå med fröer?

Någon typ av busk- eller ampeltomat har jag väl tänkt mig i alla fall. Tänk att kunna gå ut på balkongen och plocka solvarma små körsbärstomater till middagen! Men än är det bara drömmar.

Jag tycker visserligen om vita vintrar, men i mitten av mars vill jag ändå ana att det är vår på gång. Bara några små snödroppar kan väl få titta fram genom snön och ge mig en förhoppning om att våren är på väg?

När jag ändå sitter och drömmer föds en fantasi om att peta ner lite roliga fröer på oväntade platser runt om i stan. Nån typ av guerrilla gardening för oss lite fega... (läs mer om fenomenet här) Sprida lite glädje i vardagen för oss som gläds åt det oväntade. Risken är att parkförvaltningen inte blir lika glad om jag stoppar ner mina egenhändigt uppdrivna plantor i deras noga uträknade sommarblomsplanteringar.

Appropå parkförvaltningar fick jag svar på ett av alla de jobb jag sökt idag. Tyvärr fick jag inte jobbet, men med tanke på hur få arbetsgivare som bemödar sig med ett "Tack för din ansökan, men platsen är redan tillsatt" blev jag ändå väldigt glad att jag hörde av dem ändå. Små saker som förgyller vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)