fredag 17 juli 2009

Stickigt

Det blev som jag funderade på. Jag åkte iväg till mor och far nu på kvällen och sitter nu vid deras dator med ett glas rabarbersaft (mums, men undrar om inte flädersaften var godare... Mindre söt. Tror det är första året jag tycker bättre om flädersaft faktiskt... ) och skriver. Det visade sig att mor och far skulle på middag till min ena farbror och hans pojkvän, brorsan skulle åka och handla förnödenheter med en kompis (De ska till Sonisphere och åker med festivalbussen klockan tre i natt om jag inte minns fel. Jag är inte alls avundsjuk... Gå på Metallica är väl inte kul? Bara en av de häftigaste upplevelserna man kan vara med om.), och min syster är med sin pojkvän ute i brygghuset där de bor över sommaren. Så jag och Porsche sitter själva i det stora huset och funderar var vi ska hitta på. Det första jag gjorde när jag släppt ut honom ut buren var att gå ut i trädgården och njuta av sommarprakten. Just nu blommar mycket lila och blekrosa. Otroligt snyggt mot de gråluddiga lammöronen och malörten jag fick av en klasskompis förra året. Svalkande färger i sommarvärmen. På försommaren är det också mycket rosa och blå blommor som blommar, men det är starkare nyanser. Löjtnantshjärtan, blågull, bondsyrener och bergklint dominerar under första halvan av juni. Sen tar de mörka pionerna och alla lupiner över. Det spelar ingen roll vilken färg lupinerna hade under första blomningen här, efter ett par år blir alla rosa. Beror det på pH-värdet mån tro? Under sensommaren och hösten kommer en sorts höga, gula, fyllda rudbeckior (som jag glömt namnet på) att blomma tillsammans med gullris. Fantastiska attt plocka in tillsammans med rodnande vildvinsrankor och kvistar med äpplen och rönnbär. Mer höst än så blir det inte. Många av buketterna jag plockar in när jag är här blir väldigt säsongsbetonade. Det är så svårt att låta bli att inte ta in det som är vackrast just då. Det känns så trist att se skönheterna på avstånd genom fönstret när man likt Tasha Tudor kan fylla huset med vad trädgården har att erbjuda just då. Om vintern blir det kvistar med vackra knoppar, om våren den första späda grönskan, köpta tulpaner blandade med knoppiga äppelkvistar, om försommaren alla tänkbara vilda blommor, gärna blandade med odlade madamer och doftande rosor.
Snart kommer bolltistlarnas blommor att visa färg och kryddlandet kommer att bli trädgårdens populäraste fjärils- och hummelrestaurang när oreganon blommar på allvar. Det riktigt sjuder av växtkraft i år. Underbart att se.
Tyvärr är det inte bara växtkraften som sjuder... Luften är full av små irriterande varelser. Mygg. Mängder av mygg. Mindre och tystare än vanligt. David har tyckt det har varit irriterande med myggen hemma i Sala när vi har varit ute och gott, men de bruklar tycka bättre om honom än mig. Får jag två bett under en promenad så får han minst 20... Och visst har vi stött på några när vi har varit ute, så pass många att jag fått använda myggmedel. Men inte så där läskigt mycket som man läst att det ska ha varit bland annat i Uppsala den senaste tiden. Inser nu hur lyckligt lottade vi varit... Man får inte vara ifred inomhus heller, jag har säkert fått 15 bett medan jag suttit här och skrivit... Jag funderade tidigare idag på om jag skulle låna en cykel och åka ut i skogen och plocka blåbär, men jag får nog avstå inser jag. Annars kommer jag att vara helt prickig på söndag när David kommer hem igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)