onsdag 1 juli 2009

Inlägg nummer 100!

Den nya månaden börjas med inlägg nummer 100 här på bloggen. Inte illa! Inget jag hade planerat, faktiskt.
Posten trillade just in genom brevinkastet. Bland annat en postorderkatalog med höstens och vinterns kläder. Ljuvligt att tänka på tjocka tröjor, sjalar och mössor medan jag sitter och håller på att smälta bort i sommarvärmen... En del stickat var det, men inte lika mycket som förra året. Tycker om känslan när man sitter och bläddrar igenom modekataloger och konstaterar att det mesta stickade kunde jag lika gärna göra själv, och då vara säker på att tröjan inte är tillverkad i en ohälsosam miljö av en underbetald arbetare i ett u-land. Dessutom kan jag göra alla detaljer som jag vill ha dem, och det är ju inte fy skam. Den enda nackdelen är att garn oftast är dyrare än de färdiga tröjorna, men med tanke på hur mycket garn jag fått från kanins alla släktingar och vänner den senaste tiden ska jag nog klara av att förnya vintergarderoben med några nya plagg utan att behöva lägga ut pengar på garn.
Jag sitter och letar efter ett bra mönster till det vinröda akrylgarnet. Jag tror att det får bli en axelvärmare av något slag, kanske med matchande pulsvärmare/torgvantar. Det är 200 g av det garnet, och 200 g av ett spräckligt garn i bruna nyanser som passar bra ihop, så nånting ska jag väl kunna knåpa ihop.
Den tunna merino-blandningen jag fick ska bli en spetssjal har jag bestämt. Perfekt semesterprojekt! Jag kan ju inte ta med hur mycket garn som helst i packningen, så det är bättre att hitta något som tar lite tid att utföra än något allt för stort projekt utrymmesmässigt.

Porsche sitter som klistrad vid balkongdörren och spanar på kajorna som flyger utanför. Jag har knytit ett snöre i handtaget så att det går att ha en liten springa öppet. Korsdrag i lägenheten idag. Ljuvligt! Det behöver vädras, inte minst nu när det är skugga på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)