torsdag 16 juli 2009

Skrämmande utveckling

Tyvärr händer det inte allt för sällan att jag skakar på huvudet för mig själv och undrar vart världen är på väg. Vart blev ni av, ljuva drömmar om en rimligare värld?
Dagen då Aldous Huxleys framtidsskildring i Du sköna nya värld (läs den!!!) besannas kommer allt närmare, och det skrämmer mig. Var för kan inte världen vara mer tolerant och låta människor få vara som de är? Varje människa är unik, och det borde uppmuntras. Se det vackra hos individen, det som skiljer honom eller henne från den grå massan.

Nu senast satte jag morgonkaffet i halsen och fick plocka upp hakan från golvet innan jag kunde forstätta läsa om
Litauens lag att förbjuda spridning av positiv information om homosexualitet. Jag förstår helt enkelt inte hur man kan tänka så, borde man inte uppmuntra kärlek istället för att förbjuda den? För att sno en känd reklamslogan: Älska mer!
Det må vara krig lite överallt i världen, ekonomin går i botten och droger är löjligt lätt att få tag på, men på något vis skrämmer den här lagen mig mer. Vad är det som skulle vara så farligt med homosexuella?
Många jag pratat anser sig inte vara homofober, för de har ju ingenting emot homosexuella "så länge de inte stöter på mig". Som om man måste bli intresserad av alla av samma kön som en själv bara för att är bög eller flata... Hur många heterosexuella tänder på alla individer av det motsatta könet? Nä, just det... Varför inte bara ta det för vad det är, en komplimang?
Vi är alla människor, och jag hoppas att vi någon gång kan inse det och gemensamt jobba för att alla ska få äta sig mätta, få rent vatten att dricka och inte fördöma varandra för att vi tror på olika saker. Är det inte viktigare att lägga sin energi på sånt istället för att lägga oss i vem våra medmänniskor blir kära i? Kärleken är vacker, fördöm den inte. Alla människor förtjänar att älska och att älskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)