onsdag 15 juli 2009

Härlig sockstickning

Sockorna jag skrev om här om dagen är underbara att sticka! Har varit ute på äventyr ett par dagar, så det första paret är inte helt klart än. Och fler ska det bli!
Jag har fixat tunt grönt tvåtrådigt ullgarn som ska bli en Wa na na na na na na na BAT SHAWL! Visst vore det kanske ännu bättre med ett svart garn, men man tager vad man haver brukar det ju heta. Tror att det kan bli en rätt trevlig semesterstickning nästa vecka när vi åker till Hälsingland med Davids familj.

Äventyr ja... I måndags var David och jag ute på Ridön utanför Västerås. En 50 minuter lång båttur från hamnen i Västerås, jättemysigt! Det skule inte regna den dagen hade jag blivit lovad av David, men fem minuter efter att vi stigit iland föll ett lätt sommarregn. Ett sånt där mjuk, nästan romantiskt regn. Och David hade inga regnkläder med sig! Som tur var hade jag paraplyet med mig, så vi trängdes under det när vi gick genom skog och över hagmarker. En hel del mygg var det som ville trängas under paralyet med oss också... En promenad med paus för lunch tvärs över ön, och sen hem igen med båten.
I går tog vi cyklarna och gav oss ut på en cykeltur i jakt på hallonställen. Min cykel är ju nyservad och underbar att cykla på, men jag måste höja sadeln lite för att den ska bli perfekt. Cykelgalen är jag inte, men det är bra mycket enklare att cykla när man ska nånstans än att gå, det går rätt mycket fortare... Några hallonställen hittade vi inte, men bärhinken var med, och när vi kom hem hade vi runt 1½ liter blåbär i den. Jag vet inte säkert om jag ska koka sylt på bären eller frysa in dem så länge. Jag funderar på att göra en paj till söndagkväll, så det lutar nog mer mot att jag rensar dem och fryser in dem.

Nu på morgonen följde jag med David till tågstationen. Han är utanför Örebro på en ringmärkningskurs några dagar. Jag kommer självklart att sakna honom, men jag hoppas att han får det bra. När jag kom hem hit igen kom Porsche med beslutsamma steg och lade sig i mitt knä och låg där och sov i 2½ timme! Det är som om han var väldigt nöjd att ha sin matte för sig själv, eller så vill han visa att han kan ta hand om mig nu när husse är borta. Han gjorde likadant när han och jag bodde i Ockelbo. Så fort David hade åkt hem när han varit och hälsat på oss så låg Porsche som klistrad i mitt knä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)