torsdag 16 juli 2009

Baka kakor!

Nu ikväll ska jag lyxa det ordentligt. Jag ska baka småkakor! Det låter ju kanske inte så jättelyxigt, men jag bakar väldigt sällan och tycker det är väldigt kul när jag väl kommer igång. Att jag inte bakar så ofta har flera anledningar. Dels är jag den okrönta experten på att riva fram mycket disk när jag stökar i köket (vet inte hur jag beter mig!) och det är så tråkigt att diska efter sig.. Och dels är vi två kakmonster som bor här. Kakorna blir alltså uppätna, men kanske lite fortare än det var tänkt, och vi försöker väl båda att inte äta mer onyttigheter än nödvändigt. Något som David är MYCKET bättre på...
Men nu ska jag i alla fall passa på.Använder grunddegen till kanelhjärtan/eklöv, men tar ut blomformade kakor med mått jag fått efter farmor. Fick ju en massa helt fantastiska kakmått som ingen annan ville ha... Och nu ska de minsan användas, och inte bara till pepparkakor. De flesta är ju mer eller mindre klassiska pepparkaksmått, men en del kan man använda till annat också.
Det känns så otroligt husmoderligt att stå i köket med förkläde på sig och hacka ihop en kakdeg på bakbordet... Som någorlunda modern kvinna känns det nästan lite pinsamt att erkänna att jag trivs rätt bra i den rollen. Å andra sidan får jag en ännu större kick att trängas med svettiga hårdrockare på en konsert (trots att jag är i lagom armhåle-höjd...), så jag kanske kryper igenom "Kvinnors plats är vid spisen"- nätet trots allt. Överhuvudtaget att göra saker från grunden får mig att må bra. Gå i skogen och plocka bär till sylt. Dra upp färska grönsaker till middagen, göra storkok av olika slag...
Jag skulle ta bilder på mina kakor om det inte var för att David har kameran med sig på ringmärkningskursen. Lite tomt utan honom här hemma, men katten Porsche ser till att jag inte är ensam för långa stunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)