lördag 12 juni 2010

Tankar om lördagskvällen

I många relationer så har ju parterna sina typiska uppgifter. Inte helt ovanligt är väl att kvinnan sköter hushållssysslor, medan mannen gör "tyngre" och "mer avancerade" sysslor. Om man talar om heteroförhållanden alltså. Jag vet att de typiska könsrollerna ofta är mer eller mindre uppluckrade i många förhållanden, och det är ju hur bra som helst. I det moderna Sverige så är det väl lika självklart att kvinnan bidrar ekonomiskt till hemmet som att mannen gör det, och då borde väl hushållssysslorna också fördelas mer jämlikt? Här hemma är det visserligen oftast jag som bakar, lagar mat och städar, så länge jag inte har nåt riktigt jobb och har tid att göra det, men det är lika självklart att det ändras så fort jag jobbar lika mycket som David. David brukar däremot alltid tvätta.
Idag är det dock lite omkastade roller. David har nämligen åkt iväg på symöte. Japp, det är helt sant. David och hans Hemvärns-kompisar ska träffas för att sy på lite nya märken och sånt på uniformerna. Det är ganska kinkigt att de där märkena kommer rätt, så de skulle träffas och hjälpas åt lite. Lite gulligt. Machomän som sitter och syr. Mer sånt!
Jag å andra sidan får sköta om tvätten ikväll. Men jag gör det frivilligt. Och jag håller på att baka (mycket bakande nu, men i morgon får vi gäster). Och tar en öl och lyssnar på Maiden. Jag vägrar bli en stereotyp, så enkelt är det. (Jag är mer en stereo-typ, för tyvärr kommer jag alltid att vara bättre på att spela skivor än gitarr... Några intro-toner på Metallicas One lärde jag mig i vintras, men jag har inte tålamod eller gehör nog att lära mig ordentligt...)
Vad Porsche gör är lite oklart. Det där med planering är inte hans starka sida. Han kan få för sig att handfatet är det bästa stället att lägga sig på när matte borstar tänderna.

Eller varför inte leka kurragömma i garderoben? Om man lämnar svansen synlig så blir ju husse och matte riktigt förvirrade och undrar varför det ligger en svans på golvet...

Men å andra sidan går matte omkring med en elefant utan ben i en tygkasse, så hon är nog inte riktigt klok tycker katten.
Elefanten har dock fått sina ben sen den bilden togs, och nu håller hon som bäst på att bekanta sig med Ture, Tyra och Torkel. I morgon flyttar Tyra och nykomlingen till Västerås, men jag har en känsla av att de kommer att ställa till med en rejäl avskedsfest under kvällen...

2 kommentarer:

  1. Oj, där åkte jag dit. Idag städade jag och gubben var ute och fixade i trädgården. Fast oftast hjälps vi åt.

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg!
    Här är en till som inte gillar att passa in i något fack...
    Hemma är det jag som sköter det mesta i hemmet, men en stor skillnad från andra förhållanden, så lägger jag inte så mycket pengar till det ekonomiska i hushållet. En del mat köper jag men boende står mannen för.

    För övrigt så gillar jag att ena stunden vara ute och köra loss med motorsågen, eller något annat grovjobb, och nästa stund sitta inne och handarbeta!
    Eller ta en springtur, eller rita trädgårdar, eller spela psalmodikon.

    Nä, man får va som man är när man inte blev som man skulle... ;)

    Söta elefanter du virkar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)