måndag 28 juni 2010

Midsommarutflykter

Midsommarhelgen är över, och precis som utlovat har jag lite bilder på sommar och stickning att bjuda på. Doften av vildrosor, vitklöver och solsken får ni försöka tänka in själva. Det är svårt att få till en doftande blogg, även om det skulle vara trevligt.

På torsdageftermiddagen for vi till Uppsala för att fira midsommar med Davids familj. Mycket trevligt! David, svärmor och jag startade redan natten mot fredagen genom att åka till Viksta Stentorg (norr om Uppsala längs gamla E4). Ett jättehäftigt ställe längs Uppsalaåsen med stora fält av klappersten. Där skulle det finnas nattskärra. En nattaktiv fågel alltså.
En vacker natt, betydligt mycket ljusare än vad det blir på foton. Perfekt om man ville få möjlighet att se fåglar alltså. Jag hade väl räknat med att vi skulle få höra fågeln surra/gurgla lite på avstånd, men det är nyfikna rackare, och efter en liten stund hade vi inte mindre än två flygande runt oss i cirklar. Riktigt häftigt.
Innan vi åkte hem sen satt vi i kanten av stentorget och fikade lite. Klockan närmade sig väl ett på natten och vi konstaterade att det är inte ofta man gör den typen av utflykter den tiden på natten. Tyvärr, för det var jättehäftigt att sitta där i skogen på natten och titta på månen. Brus från E4 hördes på avstånd, men annars var det bara några morgontidiga gryningsfåglar och spelande nattskärror som hördes.
Midsommarlunchen intogs även den ute i det fria. Vid Dalkarlskärret närmare bestämt. En fågelsjö utanför Uppsala. David, hans föräldrar och jag satt och njöt i solen och hörde midsommarlekar på avstånd. Runt sjön blommade sommarblommorna för fullt, och medan David tittade på knipor och andra sjöfåglar så njöt jag av vilda rosor och annat ljuvligt.
Varför ska vi sitta inne när det är så fint väder på söndagen, tänkte David och jag, packade matsäck och cyklade ut på ytterligare en utflykt. Vi har en hel del bra ställen på lagom avstånd hemmifrån, och igår blev det en blåbärsskog intill en mindre sjö. Inte för att det finns några mogna blåbär än, men gott om kart är det! Jag hoppas så klart på mycket bär och svamp senare, och det är inte möjligt att vi beger oss hit för att plocka nån gång senare sommar.
Varmt och skönt, även inne i skogen. Perfekt sommarväder, inte alls kvavt, inte en mygga i sikte och klarblå himmel.
Man kan ju inte roa sig med enbart uftlykter, hur trevligt det än är. Så självklart jag har stickat också. I torsdags började jag på min Traveling Woman. Rundsticka 4 mm och två nystan Drops Delight är det som gäller. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker om sjalen eller inte. Blir färgerna för grötiga när varven blivit långa? Är det för mycket rosa? Men erfarenhet säger mig att om jag inte älskar stickningen från början så kommer jag inte att göra det senare heller. Själva mönstret är det inget fel på! Mycket trevlig stickning, inte alls komplicerat. men jag lyckades ändå missa ett varv slätstickning i rapporten. Och när jag upptäckt det hade jag stickat alldeles för långt för att orka riva upp det. Så det blir en lite egen version av mönstret istället. Inte mycket kvar nu, några varv på avslutningsrapporten bara. Sen ska den blockas och fotas ordentligt. Det är svårt att fota sjalar stickade från nacken när man har den på en 60 cm rundsticka... Men ni ser färgerna i alla fall.

5 kommentarer:

  1. Snygga färger på sjalen! Ser ut att bli mysig! Själv har jag börjat virka lite mormorsrutor. Bra variation mot allt stickande. :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ser att ni haft en skön helg med fint väder.
    Skulle vara trist om du inte gillar sjalen när den är klar. Men när man väl blockat brukar man få en annan syn på den så jag hoppas ju att du gillar den.

    SvaraRadera
  3. Färgerna ser fina ut! Hoppas du tycker om den när den är klar!

    SvaraRadera
  4. Heidi: Alltid trevligt med omväxling! Själv har jag tagit paus från mormorsrutorna för att sticka sjalen. Den kommer att bli skön att att ha över axlarna när kvällarna blir kallare.

    Rosenvante: Jo, vi har haft underbart väder. Jag hoppas att blockningen ska hjälpa. redan nu när jag bara har en liten bit kvar att maska av så tycker jag bättre om den än tidigare idag. Bara man får lägga den kring axlarna så får man ju en annan relation till den än när man ser den hopkorvad på stickan...

    Mia stickar: Färgerna blir ju inte helt rätt återgivna, det är mer rosa i den i verkligheten. Drops Delight, färg nr 05. Rosa är ju inte nån favoritfärg, men jag tror att jag kan tycka om sjalen när den är klar.

    SvaraRadera
  5. Jag blir helt lyrisk när jag ser bilderna från vår nattliga utflykt. En bild kan ju aldrig göra full rättvisa åt verkligheten, men vi var ju där och vet hur fantastiskt det var Även "dagsbilderna" är jättefina. Som sagt, bästa midsommaren på väldigt länge.
    Sjalen är läcker, tycker jag. Babyrosa passar möjligen på bebisar, men din är väl vad som kallas gammalrosa, en ljuvlig färg, inte minst ihop med de andra.
    Kram! från utflyktstokig svärmor

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)