måndag 24 augusti 2009

Ny syn på sockor

Nu är det drygt ett år sen jag fick upp ögonen för stickning på allvar och började att sticka tröjor och andra lite större projekt. Innan blev det mest enkla trekantssjalar och tomtar inför julen. Men av någon anledning så kom jag på att det ju faktiskt är skitkul med garn... Garnaffärer har jag alltid gillat. De är som godisaffärer, men bättre för tänderna och sämre för plånboken. Å andra sidan räcker garnet längre, och ger mer glädje när man gjort något av det, än en påse godis gör. Annars har man helt enkelt gjort ett felköp.
För bara ett år sen kunde jag knappt tänka mig någon tråkigare stickning är raggsockor. Jag led av allvarlig SSS (Second Sock Syndrome) och tyckte att skaftet aldrig blev klart. Sen rätt var det var så lossnade det, och jag stickade socka efter socka...

Det här är bara en bråkdel av de sockor som framställts sen i julas. Sockor har givits bort som julklappar eller blivit beställda av släktingar...
Nu när jag börjat sticka på engelska öppnas ju en hel värld av hålmönsterstickade sockor. Väldigt avis på Dödergöks alla vackra sockor. Bara man inser att sockor inte behöver innebära 2r 2am-resår och slätstickade fötter i en eller möjligtvis två färger så finns det hur mycket möjligheter som helst. Tok-randigt, mönsterstickning, flätor, spets... Ett paradis för oss som har kalla golv och frusna fötter!
Ibland är det skönt att bara sticka en färg, som när man stickat något mer komplicerat innan, när man ser en bra film samtidigt, eller när man åker bil till exempel. Ibland krävs något lite mer varierande.
Längst upp till höger ser man mina vita knästrumpor som börjar närma sig slutet. Har knappt halva foten kvar nu. Det känns som om det kommer att bli fler sockor sen. Kanins alla släktingar och vänner kan vänta sig mjuka paket från mig i jul... Inte bara sockor, det lovar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)