tisdag 11 augusti 2009

Händelserik månad

Nu har det inte blivit mycket skrivande alls den senaste månaden nästan... Det finns flera anledningar. Latmasken, resor, syltkok och utflykter är väl några. En vecka spenderades i norra Hälsingland med Davids familj. Jättehärligt och en mysig vecka, trots högljudd toalett och att Messias slängdes på golvet. Vi åkte runt och besökte "Kanins alla släktingar och vänner", tittade på havet och firade namnsdagar. Lite stickande blev det för min del, men märkte att jag inte fått med mig diagrammet till vantarna jag tänkt sticka, så jag fick sticka bebissockor istället. Tur att jag hade med lite restgarner och det mönstret!Väl hemma igen var jag några dagar hos mina föräldrar. Gick i skogen och plockade kantareller, blåbär och hallon med pappa. Lyckades sätta mig på huk intill en hallonbuske, då jag hörde ett intensivt surrande. Det var inte bara jag som tyckte det var en trevlig plats. Det tyckte jordgetingarna oxå. Två snabba skutt senare hade jag fortfarande inte fått några stick, och lyckades klara mig helt och hållet otroligt nog. Efter ett par dagar på landet åkte jag till Uppsala där jag möttes upp av David. Vi for vidare till hans mormor på ett äldreboende i Rimbo där vi byggde pussel och fikade innan David, jag och svärmor åkte till hennes hus i Norrtälje. Huset ska förhoppningsvis hyras ut, men innan dess är det mycket som ska städas ur. David och Kristina tömde skåp och stökade inomhus medan jag letade fram rosenrabatterna under gräs, blodrot och klöver. Det blev ganska stor skillnad kan man lugnt säga. Hade sällskap av tvestjärtar, spindlar och en hel del daggmaskar. Vi konstaterade att jag nog är lite dum i huvudet som tycker det är avkopplande att ge mig på helt igenväxta rabatter, men det är en skön, meditativ känsla. Man behöver inte tänka så mycket på nästa steg, utan är medveten på vad man gör just nu. Tyvärr hinner man sällan det i dagens stressade samhälle. Allt ska gå så fort, och helst ska man planera framåt hela tiden. Detta gör ju att man lever i någon slags framtid mentalt medan kroppen befinner sig i nuet. Det kan ju inte vara bra i längden tror jag. Vi måste ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är man gör just i det ögonblicket, varför man gör det och hur man gör det. Hur kan man bli nöjd med vad man gör om man ständigt befinner sig i framtiden mentalt?

Annars så fylls mina dagar av min Wa na na na na na na na Bat Shawl! (snart klar, jag håller på med kanten nu, sen måste den blockas. Ett av de tråkigaste momenten med stickningar, men jag inser att jag inte har något val den här gången), skogspromenader med svamp- och bärplockning. Kokat både hallon- och blåbärssylt i min syltkittel (15 l) som jag fick efter farmor. Underbart att inte behöva koka småskvättar i 3 l kastruller längre! Vi fick en otroligt fin köksassistent från Davids mormors hus. En Electrolux från 50-talet. Supersnygg! Tyvärr verkar sladden ha sprungit och gömt sig, men jag ska se om det går att få tag på en som passar någonstans. Det är ju inte samma modell som på nyare modeller...

Eftersom jag varit riktigt duktig och skrivit om allt i kronologisk ordning så kommer här den senaste och största händelsen. Jag blev moster i natt! Det var svårt att somna när jag visste att syrran varit på BB större delen av dagen, men kl 01.50 fick jag ett sms från mamma där det stod att syrran och hennes Martin hade fått en dotter, och allt hade gått bra. Ser fram emot att hälsa på den lilla, men de behöver nog hämta sig alla tre och komma hem i lugn och ro innan jag kommer och våldgästar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)