måndag 31 augusti 2009

Möte med gröna sammetslarver

Det frodas fortfarande på balkongen. Både växt- och djurliv mår rätt bra. Har en del bladlöss på sallaten igen. Har ju bredsått en massa sallat, och har hittat små gröna rackare där igen. Vet inte om jag orkar bråka med dem, de verkar hålla sig till en inte allt för stor kolloni.
Däremot såg rädisblasten väldigt pinnig ut när jag tittade ut i förmiddags. Gick ut och kontrollerade, men hittade inget först. Men när jag tittade närmare satt det 3 cm långa, feta fröna larver och mumsade i si. Precis samma gröna färg som blasten hade de! Och så var de så där sammetslena. Oftast brukar ju gröna larver vara nakna tycker jag, men de här kändes som sammet. Hittade ca 10 stycken som fick ta en flygtur ner på gräsmattan, tre våningar ner. Jag kan helt enkelt inte klämma ihjäl såna djur! Löss går bra, men inte larver.
Har ingen aning om vad det kan vara för larver, men de är rätt glupska, så mycket vet jag.

2 kommentarer:

  1. Jag är ny besökare och finner att du, liksom jag, har stickning och trädgård som intresse! Jag gillar bilderna nedan.

    SvaraRadera
  2. Kristina:

    välkommen hit! :) Ja, utan trädgård och stickning vore livet ganska tomt...

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)