måndag 24 augusti 2009

Husmoderliga kvällsbestyr

Ibland blir jag sparsam så att jag förvånar mig själv. Det händer väl oss alla att vi inte hinner äta upp köpt frukt innan den börjar bli dålig? Och äpplen som ligger i fruktskålen, med stötskador och inte skrumpnar eller ruttnar på ett par måander gör mig misstänksam... Men så där på vårvintern, då är apelsinerna som finast och billigast. Jag äter galet mycket apelsiner den tiden på året... Men i år köpte jag på mig för mycket, jag hann inte äta upp dem innan skalen började skrumpna. Och jag skulle åka bort över helgen. Så vad gör man? Jag chansade på att det skulle gå att frysa dem och koka marmelad när jag hade mer tid. Så apelsinerna skars i bitar och hamnade i min frys i Ockelbo. Och när jag flyttade hem till Sala igen följde de med mig. Men någon marmelad har det inte blivit... Förrän i kväll. Jag var en aning osäker på om de fortfarande skulle smaka något nu 6 månader senare, för det var inte den bästa burken jag fryst in dem i... Men när de tinade så luktade det väldigt mycket apelsin om de små bitarna. Ett bra tecken.

De hamnade tillsammans med lite vatten och socker i en kastrull, och drygt en timme senare hade jag en marmelad som visserligen inte riktigt hade den färg jag hoppats på (Det var mest vanliga apelsiner, men ett par blodapelsiner låg också uppskurna i lådan), men som smakar riktigt gott. Jag har en underbar saft- och syltbok från nån gång på 70-talet som jag tar nästan alla såna här recept ur. De är väldigt basic, och det står små tipsrutor och förklaringar till att saft och sylt kan bete sig på lite olika sätt. Där fanns ett recept på apelsinmarmelad med lite mindre socker. Det lät ju jättebra, för även om jag inte tror på dieter hit och dit så tror jag på sunt förnuft. Och för mycket socker är inte bra, det har till och med kakmonstret Anna förstått. resultatet blev en ganska besk, men mycket smakrik apelsinmarmelad. Jag ska prova att smaksätta det här receptet med whisky nån gång. Det är redan en så vuxen smak, så jag tror inte att några droppar av den ädla drycken gör den sämre direkt.
Imorgon blir det mer marmeladkok. När vi var och handlade i eftermiddags hade de ett väldigt bra pris på citroner, och jag har ju varit sugen på att göra en citron- och flädermarmelad större delen av sommaren. Återkommer med resultatet när jag vet hur det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)